Gradian verkkokirjasto

Käänteinen arviointi
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Toivola, Marika, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Käänteinen arviointi
Julkaistu
  • Edita, Helsinki : [2019] Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu : 2019.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
  • 1. painos.
Ulkoasutiedot
  • 119 sivua : kuvitettu ; 23 cm
Huomautus sisällöstä
  • 1 Opettajuudella ei ole peruskaavaa -- 2 Tavoitteena itseohjautuvuuteen kasvaminen -- 3 Kohti formatiivista arviointia -- 4 Palaute ohjaa oppimista -- 5 Käänteinen oppiminen ja käänteinen arviointi -- 6 Formatiivinen arviointi apuna oppimaan oppimiselle.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Käänteinen arviointi keskittyy arvioinnin pedagogisen tehtävän ytimeen. Käänteisessä arvioinnissa on kyse formatiivisesta arvioinnista, jota tehdään oppimista, ei oppimisen arvostelua varten. Arvioinnilla autetaan oppilaita ottamaan vastuuta oppimisestaan, saavuttamaan yksilölliset tavoitteensa ja tulemaan merkityksellisiksi toistensa oppimiselle. Aiheen käsittely pohjautuu käytännön kokemuksiin ja vahvoihin teoreettisiin perusteisiin. Kirjoittajan inhimillinen tarina arvioinnin kehittämisestä tarjoaa tukea niin opettajan omalle ammatilliselle kasvulle kuin oppilaiden itseohjautuvuuteen ohjaamiseen. Sekä yksilön että koko oppivan yhteisön kannalta on tärkeää, ettei arvioinnilla tueta yhdenkään oppilaan käsitystä synnynnäisestä erinomaisuudesta. Kun arvioinnilla ohjataan lapsia ja nuoria katsomaan oppimistaan growth mindset -mallin kautta, virheet ovat luonnollinen ja välttämätön osa oppimista.
Asiasana
Aineiston lajityyppi/muoto
  • oppaat (teokset)
  • guider (verk)
ISBN
  • 978-951-37-7377-9
*00005459cam a2200853 i 4500
*00121590
*00520220831230555.0
*008181002s2019    fi ||||| ||||||0||0|fin|c
*020  $a978-951-37-7377-9$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)014435009
*040  $aFI-Ceamk$bfin$erda$dFI-BTJ$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a371$21985/fin/fennica
*084  $a38.2$2ykl
*084  $a38$2ykl
*1001 $aToivola, Marika,$ekirjoittaja.
*24510$aKäänteinen arviointi /$cMarika Toivola.
*250  $a1. painos.
*264 1$aHelsinki :$bEdita,$c[2019]
*264 3$aKeuruu :$bOtavan Kirjapaino Oy,$c2019.
*300  $a119 sivua :$bkuvitettu ;$c23 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*5052 $a1 Opettajuudella ei ole peruskaavaa -- 2 Tavoitteena itseohjautuvuuteen kasvaminen -- 3 Kohti formatiivista arviointia -- 4 Palaute ohjaa oppimista -- 5 Käänteinen oppiminen ja käänteinen arviointi -- 6 Formatiivinen arviointi apuna oppimaan oppimiselle.
*520  $aKäänteinen arviointi keskittyy arvioinnin pedagogisen tehtävän ytimeen. Käänteisessä arvioinnissa on kyse formatiivisesta arvioinnista, jota tehdään oppimista, ei oppimisen arvostelua varten. Arvioinnilla autetaan oppilaita ottamaan vastuuta oppimisestaan, saavuttamaan yksilölliset tavoitteensa ja tulemaan merkityksellisiksi toistensa oppimiselle. Aiheen käsittely pohjautuu käytännön kokemuksiin ja vahvoihin teoreettisiin perusteisiin. Kirjoittajan inhimillinen tarina arvioinnin kehittämisestä tarjoaa tukea niin opettajan omalle ammatilliselle kasvulle kuin oppilaiden itseohjautuvuuteen ohjaamiseen. Sekä yksilön että koko oppivan yhteisön kannalta on tärkeää, ettei arvioinnilla tueta yhdenkään oppilaan käsitystä synnynnäisestä erinomaisuudesta. Kun arvioinnilla ohjataan lapsia ja nuoria katsomaan oppimistaan growth mindset -mallin kautta, virheet ovat luonnollinen ja välttämätön osa oppimista.
*650 7$aarviointimenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15768
*650 7$aoppilasarviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7111
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aarviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$aitseohjautuvuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8016
*650 7$aoppimaan oppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17048
*650 7$ayhteisöllinen oppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18727
*650 7$avertaisarviointi (arviointimenetelmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9740
*650 7$aitsearviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6253
*650 7$aoppimistavoitteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11960
*650 7$aoppilaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$apalaute$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1236
*650 7$aopettajuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8790
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aopetusoppaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27132
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aarvonmääritys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9877
*650 7$aperiaatteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9391
*650 7$aitsenäinen työskentely$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8017
*650 7$akasvatustiede$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4537
*650 7$autvärderingsmetoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15768
*650 7$aelevbedömning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7111
*650 7$alärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$autvärdering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$asjälvinstruktion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8016
*650 7$ainlärningsfärdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17048
*650 7$akollaborativ inlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18727
*650 7$ajämförande utvärdering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9740
*650 7$asjälvutvärdering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6253
*650 7$ainlärningsmål$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11960
*650 7$aelever$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$arespons$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1236
*650 7$alärarskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8790
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$alärarhandledningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27132
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$avärdering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9877
*650 7$aprinciper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9391
*650 7$asjälvständigt arbete$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8017
*650 7$apedagogik (vetenskaper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4537
*655 7$aoppaat (teokset)$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s202
*655 7$aguider (verk)$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s202
*901  $b655$5FENNI$c20201117005013.0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Käänteinen arviointi keskittyy arvioinnin pedagogisen tehtävän ytimeen ja on vahva kannanotto eettisen arvioinnin puolesta. Käänteisessä arvioinnissa on kyse formatiivisesta arvioinnista, jota tehdään oppimista, ei oppimisen arvostelua varten. Arvioinnilla autetaan oppilaita ottamaan vastuuta oppimisestaan, saavuttamaan yksilölliset tavoitteensa ja tulemaan merkityksellisiksi toistensa oppimiselle. Aiheen käsittely pohjautuu käytännön kokemuksiin ja vahvoihin teoreettisiin perusteisiin. Kirjoittajan inhimillinen tarina arvioinnin kehittämisestä tarjoaa tukea niin opettajan omalle ammatilliselle kasvulle kuin oppilaiden itseohjautuvuuteen ohjaamiseen. Sekä yksilön että koko oppivan yhteisön kannalta on tärkeää, ettei arvioinnilla tueta yhdenkään oppilaan käsitystä synnynnäisestä erinomaisuudesta. Kun arvioinnilla ohjataan lapsia ja nuoria katsomaan oppimistaan growth mindset -mallin kautta, virheet ovat luonnollinen ja välttämätön osa oppimista. Marika Toivola on suomalaisen käänteisen oppimisen ja arvioinnin pioneeriopettaja ja tutkija. Hänen aiempiin julkaisuihinsa kuuluu mm. käänteistä oppimista käsittelevä teos Flipped Learning – Käänteinen oppiminen (2017).

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
87016Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.2
87017Matkalla kirjastoyksiköiden välillä Priimuksen kirjasto - Pääkokoelma37