Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Oma paikka haussa : maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus
Julkaistu Gaudeamus, [Helsinki] : 2019.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Yleinen huomautus
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Sisältää bibliografisia viitteitä
Asiasana
Henkilönnimi Jahnukainen, Markku. Kalalahti, Mira. Kivirauma, Joel.
ISBN
*00001746nam a22005774a 4500
*00122021
*00520200525075553.0
*008190506s2019\\\\fi\||||||||||\||||||fin|c
*020 $a978-952-345-027-1
*035 $a48473
*035 $a(PrettyLib)0000048473
*0410 $afin
*080 $aUDK:37
*084 $aYKL:32.21$2ykl
*084 $aYKL:38.5$2ykl
*24500$aOma paikka haussa :$bmaahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus /$ctoimittaneet Markku Jahnukainen, Mira Kalalahti, Joel Kivirauma.
*260 $a[Helsinki] :$bGaudeamus,$c2019.
*300 $a348 sivua.
*300 $bkuvitettu.
*500 $aVertaisarvioitu.
*520 $aSisältää bibliografisia viitteitä
*650 7$akoulu$2ysa
*650 7$akoulutus$2ysa
*650 7$amaahanmuuttajat$2ysa
*650 7$anuoret$2ysa
*650 7$akiusaaminen$2ysa
*650 7$asyrjintä$2ysa
*650 7$arasismi$2ysa
*650 7$aulkopuolisuus$2ysa
*650 7$aitsenäisyys $2ysa
*650 7$aasenteet$2ysa
*650 7$asiirtymävaihe$2ysa
*650 7$aopinto-ohjaus$2ysa
*650 7$aoppilaanohjaus$2ysa
*650 7$avalinta$2ysa
*650 7$aohjaus$2ysa
*650 7$atoisen asteen koulutus$2ysa
*650 7$asukupuoli$2ysa
*650 7$atytöt$2ysa
*650 7$aelämänkaari$2ysa
*650 7$amaahanmuuttajatausta$2ysa
*650 7$amonikulttuurisuus$2ysa
*650 7$aetnisyys$2ysa
*650 7$akoulutusvalinnat$2ysa
*650 7$aneuvonta$2ysa
*650 7$aopastus$2ysa
*7001 $aJahnukainen, Markku.
*7001 $aKalalahti, Mira.
*7001 $aKivirauma, Joel.
*852 $lOMA
*979 $a0000048473
*999 $aMikroMarc$b[Kirja]$x0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Suomalainen koulutusjärjestelmä kuuluu maailman parhaiden joukkoon, ja sitä kiitetään erityisesti tasavertaisuudesta. Mutta miltä se näyttää maahanmuuttotaustaisten silmissä?
Oma paikka haussa tarkastelee koulun ja koulutuksen merkitystä maahanmuuttotaustaisten nuorten elämänkulussa. Kriittinen vaihe on siirtymä perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen: oppivelvollisuuden päättyminen asettaa kaikki nuoret suurten valintojen eteen, ja kilpailu opiskelupaikoista on kovaa. Miten taata, että mahdollisimman moni löytäisi itselleen sopivan koulutuspolun?
Ohjaustyössä ja tukitoimissa on tärkeää huomioida, että maahanmuuttotaustaiset ovat erittäin monimuotoinen ryhmä. Asiantuntijoiden ohella teoksessa pääsevät ääneen myös nuoret itse. Vaikka syrjintä ja rasismi ovat vieläkin monille arkipäivää, maahanmuuttotaustaiset nuoret suhtautuvat koulutukseen kokonaisuudessaan myönteisesti ja odottavasti. Tämä on voimavara, jota ei saa jättää hyödyntämättä.