Gradian verkkokirjasto

Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Sandberg, Erja, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Julkaistu
  • PS-kustannus, Jyväskylä : [2021] Livonia Print Ltd., Latvia : 2021.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 309 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Huomautus sisällöstä
  • Johdanto -- OSA 1 PEDAGOGISEN TUKEMISEN PERUSTEET -- Laadukkaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arvoperusta -- Pedagogiset asiakirjat karttana lapsen tukemiseen -- Lasta kunnioittavat kirjaamisen tavat -- Miten pedagoginen suunnitelma yhdistetään lapsen arkeen? -- Lähteet -- OSA 2 TARKKAAVUUS JA TARKKAAVUUDEN PULMAT -- Tarkkaavuus aivojen kannalta -- Ympäristön merkitys lapsen tarkkaavuuteen -- Tarkkaavuuden jaotteleminen -- Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö -- Pedagoginen tuki lapsen tarkkaavuuteen -- Lähteet -- OSA 3 TOIMINNANOHJAUSJÄRJESTELMÄ JA SEN TOIMINNAN VAIKEUDET -- Missä toiminnanohjaus sijaitsee ja mitä siihen liittyy? -- Toiminnanohjauksen taitojen kehittyminen -- Miten toiminnanohjauksen vaikeudet näkyvät lapsen arjessa? -- Pedagoginen tuki toiminnanohjaukseen -- Lähteet -- OSA 4 TUNNESÄÄTELYN TAIDOT JA VAIKEUDET -- Kurkistus tunnepulmien taakse -- Mitä tunteet ovat? -- Tunnejärjestelmät aivotasolla -- Tunnesäätelyn kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä -- Pedagoginen tuki lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin -- Lähteet --
  • OSA 5 HAHMOTTAMISEN TAIDOT JA VAIKEUDET -- Hahmottamisen palapeli -- Hahmottamisen taitojen kehittyminen -- Lapsen hahmottamisen pulmien ilmeneminen -- Miksi hahmottamisen pulmat tulisi tunnistaa ja huomioida jo ennen kouluikää? -- Pedagoginen tuki hahmotusvaikeuksiin -- Lähteet -- OSA 6 LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN VALMIUDET JA VAIKEUDET -- Lukitaidon peruspilarit -- Fonologinen tietoisuus -- Mitä ovat lukemisen vaikeus ja lukivaikeus? -- Mitä tiedämme lukemisen vaikeuksien taustasta? -- Luku- ja kirjoitustaidon kehittyminen -- Mitkä tekijät ennustavat lukivaikeutta? -- Pedagoginen tuki lukitaitoon -- Lähteet -- OSA 7 MATEMAATTISET TAIDOT JA VAIKEUDET -- Miten matemaattisten taitojen oppimisvaikeuksia määritellään? -- Miten matemaattiset taidot alkavat kehittyä lapselle? -- Neljä keskeistä matemaattista taitokokonaisuutta -- Matemaattisia taitoja selittävät kielelliset ja kognitiiviset tekijät -- Pedagoginen tuki matemaattisiin taitoihin -- Lähteet -- Lopuksi.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Varhaiskasvatus ja esiopetus tarjoavat hyvän maaperän varhaiseen tuen tarpeen kartoittamiseen ja lapsen taitojen kehittämiseen. Tämän käsikirjan avulla voit tunnistaa lapsen arkeen ja uuden oppimiseen liittyvät vaikeudet sekä ohjata lasta kohti myönteistä kehitystä. Teoksessa tarkastellaan laadukkaan pedagogisen tukemisen periaatteita, pedagogisten suunnitelmien laadintaa ja suunnitelmien viemistä arjen työkaluksi. Kirjassa käydään läpi tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, tunnetaitojen ja hahmottamisen vaikeuksia. Lisäksi pureudutaan lukemisen ja kirjoittamisen sekä matemaattisten taitojen valmiuksiin.
Asiasana
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 9789523701304
ISBN
  • 978-952-370-097-0
*00006515cam a2200781 i 4500
*00128217
*00520210215110436.0
*008200925s2021    fi ||||       |0| 0|fin| 
*020  $a978-952-370-097-0$qsidottu
*035  $a(FI-MELINDA)017419149
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a372$21974/fin/fennica
*0801 $a376$21974/fin/fennica
*084  $a38.51$2ykl
*084  $a38.55$2ykl
*1001 $aSandberg, Erja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000163677
*24510$aPedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa /$cErja Sandberg.
*264 1$aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c[2021]
*264 3$aLatvia :$bLivonia Print Ltd.,$c2021.
*300  $a309 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*5050 $81.1\x$aJohdanto -- OSA 1 PEDAGOGISEN TUKEMISEN PERUSTEET -- Laadukkaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arvoperusta -- Pedagogiset asiakirjat karttana lapsen tukemiseen -- Lasta kunnioittavat kirjaamisen tavat -- Miten pedagoginen suunnitelma yhdistetään lapsen arkeen? -- Lähteet -- OSA 2 TARKKAAVUUS JA TARKKAAVUUDEN PULMAT -- Tarkkaavuus aivojen kannalta -- Ympäristön merkitys lapsen tarkkaavuuteen -- Tarkkaavuuden jaotteleminen -- Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö -- Pedagoginen tuki lapsen tarkkaavuuteen -- Lähteet -- OSA 3 TOIMINNANOHJAUSJÄRJESTELMÄ JA SEN TOIMINNAN VAIKEUDET -- Missä toiminnanohjaus sijaitsee ja mitä siihen liittyy? -- Toiminnanohjauksen taitojen kehittyminen -- Miten toiminnanohjauksen vaikeudet näkyvät lapsen arjessa? -- Pedagoginen tuki toiminnanohjaukseen -- Lähteet -- OSA 4 TUNNESÄÄTELYN TAIDOT JA VAIKEUDET -- Kurkistus tunnepulmien taakse -- Mitä tunteet ovat? -- Tunnejärjestelmät aivotasolla -- Tunnesäätelyn kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä -- Pedagoginen tuki lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitoihin -- Lähteet --
*5050 $81.2\x$aOSA 5 HAHMOTTAMISEN TAIDOT JA VAIKEUDET -- Hahmottamisen palapeli -- Hahmottamisen taitojen kehittyminen -- Lapsen hahmottamisen pulmien ilmeneminen -- Miksi hahmottamisen pulmat tulisi tunnistaa ja huomioida jo ennen kouluikää? -- Pedagoginen tuki hahmotusvaikeuksiin -- Lähteet -- OSA 6 LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN VALMIUDET JA VAIKEUDET -- Lukitaidon peruspilarit -- Fonologinen tietoisuus -- Mitä ovat lukemisen vaikeus ja lukivaikeus? -- Mitä tiedämme lukemisen vaikeuksien taustasta? -- Luku- ja kirjoitustaidon kehittyminen -- Mitkä tekijät ennustavat lukivaikeutta? -- Pedagoginen tuki lukitaitoon -- Lähteet -- OSA 7 MATEMAATTISET TAIDOT JA VAIKEUDET -- Miten matemaattisten taitojen oppimisvaikeuksia määritellään? -- Miten matemaattiset taidot alkavat kehittyä lapselle? -- Neljä keskeistä matemaattista taitokokonaisuutta -- Matemaattisia taitoja selittävät kielelliset ja kognitiiviset tekijät -- Pedagoginen tuki matemaattisiin taitoihin -- Lähteet -- Lopuksi.
*520  $aVarhaiskasvatus ja esiopetus tarjoavat hyvän maaperän varhaiseen tuen tarpeen kartoittamiseen ja lapsen taitojen kehittämiseen. Tämän käsikirjan avulla voit tunnistaa lapsen arkeen ja uuden oppimiseen liittyvät vaikeudet sekä ohjata lasta kohti myönteistä kehitystä. Teoksessa tarkastellaan laadukkaan pedagogisen tukemisen periaatteita, pedagogisten suunnitelmien laadintaa ja suunnitelmien viemistä arjen työkaluksi. Kirjassa käydään läpi tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, tunnetaitojen ja hahmottamisen vaikeuksia. Lisäksi pureudutaan lukemisen ja kirjoittamisen sekä matemaattisten taitojen valmiuksiin.
*583  $aBTJ$5FENNI
*650 7$aerityispedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13762
*650 7$aesiopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20272
*650 7$avarhaiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$avarhaiskasvatussuunnitelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p37835
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$atukeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9131
*650 7$aoppimisvaikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$atarkkaavaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9105
*650 7$ahäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p544
*650 7$atoiminnanohjaus (psykologia)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p29412
*650 7$atunteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3485
*650 7$asäätely$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3920
*650 7$ahahmottaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25732
*650 7$alukutaito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11405
*650 7$akirjoitustaito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11408
*650 7$amatemaattiset taidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23002
*650 7$aspecialpedagogik (vetenskap)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13762
*650 7$aförskoleundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20272
*650 7$aplaner för småbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p37835
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$astödjande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9131
*650 7$asmåbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$auppmärksamhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9105
*650 7$astörningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p544
*650 7$aexekutiv funktion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p29412
*650 7$akänslor$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3485
*650 7$ajustering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3920
*650 7$agestaltning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25732
*650 7$aläsfärdighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11405
*650 7$askrivfärdighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11408
*650 7$amatematiska färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23002
*650 7$ainlärningssvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789523701304
*901  $aMU20210210$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Varhaiskasvatus ja esiopetus tarjoavat hyvän maaperän varhaiseen tuen tarpeen kartoittamiseen ja lapsen taitojen kehittämiseen. Tämän käsikirjan avulla voit tunnistaa lapsen arkeen ja uuden oppimiseen liittyvät vaikeudet sekä ohjata lasta kohti myönteistä kehitystä. Teoksessa tarkastellaan laadukkaan pedagogisen tukemisen periaatteita, pedagogisten suunnitelmien laadintaa ja suunnitelmien viemistä arjen työkaluksi. Kirjassa käydään läpi tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, tunnetaitojen ja hahmottamisen vaikeuksia. Lisäksi pureudutaan lukemisen ja kirjoittamisen sekä matemaattisten taitojen valmiuksiin. Teos on suunnattu kaikille varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajille, ohjaajille ja johtajille sekä vanhemmille. KT, erityispedagogi Erja Sandberg on työskennellyt kaikilla kasvatuksen ja koulutuksen asteilla ja toimii nykyään opetus- ja kasvatusalan opiskelijoiden kouluttajana sekä eri alojen ammattilaisten täydennyskouluttajana. Hänellä on vahva asiantuntemus erityispedagogiikan ja positiivisen pedagogiikan yhdistämisestä ja toteuttamisesta eri ikäkausina. Hän on erityisen kiinnostunut vahvuusperustaisista tukitoimista ja siirtymävaiheista kouluasteiden välillä.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.51