Henkilönnimi Rikander, Henri, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
Julkaistu Edita, Helsinki : [2021]
Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu : 2021.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
Ulkoasutiedot XII, 334 sivua : kuvitettu ; 25 cm
Huomautus sisällöstä 1 Johdanto -- 2 Turvallisuuden eri ulottuvuuksia -- 3 Organisaation näkökulma turvallisuuteen -- 4 Työturvallisuuslaki -- 5 Riskienhallinta -- 6 Turvallisuusraportointi -- 7 Turvallinen oppimisympäristö -- 8 Ihmisoikeuskasvatus -- 9 Hyvä hallinto -- 10 Opettajan oikeudet -- 11 Huomioita rikosprosessista, lastensuojelusta ja lähestymiskiellosta -- 12 Kriisitilanteet oppilaitoksessa -- 13 Oppilaitosturvallisuuden edistäminen.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Kirja on oppilaitosturvallisuutta käsittelevä käytännönläheinen yleisesitys, jossa turvallisuutta tarkastellaan moniulotteisena ilmiönä niin oppilaitoksen kuin sen henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökulmasta. Kirjassa käydään läpi kattavasti turvallisuuden eri osa-alueita johtamisen, yksittäisten henkilöiden vastuiden, turvallisen oppimisympäristön sekä velvoittavan sääntelyn näkökulmista. Lisäksi kirjassa käsitellään konkreettisia uhkatilanteita sekä niihin varautumista ja niiden jälkihoito a. Lukija saa käytännön vinkkejä organisaation kehittämiseen, riskien arviointiin ja malleja kriisitilanteissa toimimiseen.
Asiasana
Aineiston lajityyppi/muoto
ISBN
*00003960cam a2200673 i 4500
*00128584
*00520211216161905.0
*008210125s2021 fi a |0| 0|fin|c
*020 $a978-951-37-8113-2$qpehmeäkantinen
*035 $a(FI-MELINDA)017488928
*040 $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-E$dFI-Halti$dFI-NL
*0410 $afin
*042 $afinb
*0801 $a331.4$21974/fin/fennica
*0801 $a371$21974/fin/fennica
*0801 $a342$21974/fin/fennica
*084 $a35.7$2ykl
*084 $a37.13$2ykl
*084 $a38.5$2ykl
*084 $a33.2$2ykl
*084 $a33.44$2ykl
*084 $a33.24$2ykl
*1001 $aRikander, Henri,$ekirjoittaja.
*24510$aOppilaitosturvallisuus /$cHenri Rikander.
*250 $a1. painos.
*264 1$aHelsinki :$bEdita,$c[2021]
*264 3$aKeuruu :$bOtavan Kirjapaino Oy,$c2021.
*300 $aXII, 334 sivua :$bkuvitettu ;$c25 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*5050 $a1 Johdanto -- 2 Turvallisuuden eri ulottuvuuksia -- 3 Organisaation näkökulma turvallisuuteen -- 4 Työturvallisuuslaki -- 5 Riskienhallinta -- 6 Turvallisuusraportointi -- 7 Turvallinen oppimisympäristö -- 8 Ihmisoikeuskasvatus -- 9 Hyvä hallinto -- 10 Opettajan oikeudet -- 11 Huomioita rikosprosessista, lastensuojelusta ja lähestymiskiellosta -- 12 Kriisitilanteet oppilaitoksessa -- 13 Oppilaitosturvallisuuden edistäminen.
*520 $aKirja on oppilaitosturvallisuutta käsittelevä käytännönläheinen yleisesitys, jossa turvallisuutta tarkastellaan moniulotteisena ilmiönä niin oppilaitoksen kuin sen henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökulmasta. Kirjassa käydään läpi kattavasti turvallisuuden eri osa-alueita johtamisen, yksittäisten henkilöiden vastuiden, turvallisen oppimisympäristön sekä velvoittavan sääntelyn näkökulmista. Lisäksi kirjassa käsitellään konkreettisia uhkatilanteita sekä niihin varautumista ja niiden jälkihoito a. Lukija saa käytännön vinkkejä organisaation kehittämiseen, riskien arviointiin ja malleja kriisitilanteissa toimimiseen.
*583 $aBTJ$5FENNI
*583 $aBTJ AUKT/HENK$5FENNI
*650 7$aoppilaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1028
*650 7$aturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$aturvallisuusjohtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p553
*650 7$atyöturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2314
*650 7$ariskienhallinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3134
*650 7$atyörauha (työyhteisöt)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p28372
*650 7$atyöympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8544
*650 7$aoppimisympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$aoikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p152
*650 7$aoppilaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$ahaasteet (ongelmat)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6564
*650 7$akriisinhallinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p504
*650 7$akriisiviestintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18528
*650 7$aopetusala$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15623
*650 7$alainsäädäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13854
*650 7$aläroanstalter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1028
*650 7$asäkerhet och trygghet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$aarbetssäkerhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2314
*650 7$asäkerhetsledning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p553
*650 7$ariskhantering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3134
*650 7$akrishantering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p504
*655 7$aoppaat (teokset)$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s202
*901 $aMU20211215$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kirja on oppilaitosturvallisuutta käsittelevä käytännönläheinen yleisesitys, jossa turvallisuutta tarkastellaan moniulotteisena ilmiönä niin oppilaitoksen kuin sen henkilökunnan ja opiskelijoiden näkökulmasta. Kirjassa käydään läpi kattavasti turvallisuuden eri osa-alueita johtamisen, yksittäisten henkilöiden vastuiden, turvallisen oppimisympäristön sekä velvoittavan sääntelyn näkökulmista. Lisäksi kirjassa käsitellään konkreettisia uhkatilanteita sekä niihin varautumista ja niiden jälkihoitoa. Lukija saa käytännön vinkkejä organisaation kehittämiseen, riskien arviointiin ja malleja kriisitilanteissa toimimiseen.
Yhteiskunnan muuttuessa oppilaitoksissa kohdattavat turvallisuushaasteet ovat yhä moninaisempia. Kansalliset turvallisuustutkimukset ovat osoittaneet suomalaisten oppilaitosten turvallisuuskulttuurin olevan luonteeltaan sirpaleista, ja oppilaitosten turvallisuustyössä on havaittavissa alueellisia ja paikallisia eroavaisuuksia, jotka konkretisoituvat oppilaiden ja opettajien arjessa. Opetuksen järjestäjän velvollisuus on tarjota turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö. Lisäksi oppilaitosten on opettajien ja muun henkilöstön työnantajina tarkasteltava turvallisuutta myös työntekijöiden näkökulmasta.
Kirja on tarkoitettu oppilaitosturvallisuuden tietolähteeksi kaikille oppilaitoksissa työskenteleville henkilöille. Kirja antaa valmiudet oppilaitosturvallisuuden kehittämiseen, ja se soveltuu siten hyödynnettäväksi kaikilla oppiasteilla. Kirja sopii myös oppilaitosturvallisuuden perusteokseksi opettajaopiskelijoille sekä täydennyskoulutuksessa oleville. Teosta voidaan käyttää myös säännöllisessä työturvallisuustyössä oppaana, muistilistana ja organisaatiotason mittarina.
Teoksen on kirjoittanut väkivaltatutkijana, opettajana sekä työsuojelun ja turvallisuusalan konsulttina ja kouluttajana toimiva oikeustieteen tohtori Henri Rikander. Hän on työskennellyt turvallisuusalalla sekä valtiolla että yksityisellä sektorilla vuodesta 1996 lähtien ja ollut kehittämässä lukuisten organisaatioiden työsuojelutoimia, riskienhallintaa ja turvallisuusjohtamista. Rikander on toiminut myös poliisissa päällystö-, alipäällystö- ja miehistötehtävissä. Oikeustieteellisen koulutuksen lisäksi Rikander on opiskellut turvallisuusjohtamista, riskienhallintaa ja organisaatiopsykologiaa sekä suorittanut opettajan pedagogiset opinnot.