Gradian verkkokirjasto

Oikein toimimisen kulttuuri : johtajan opas eettisen organisaation rakentamiseen
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Ratsula, Niina, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Oikein toimimisen kulttuuri : johtajan opas eettisen organisaation rakentamiseen
Muut nimekkeet
  • Johtajan opas eettisen organisaation rakentamiseen
Julkaistu
  • Edita, Helsinki : [2019] Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu : 2019.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • XIV, 283 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Edita visio
Yleinen huomautus
  • Kannessa myös: Edita Visio.
Huomautus sisällöstä
  • Esipuhe -- 1 Johdanto -- 1.1 Miksi yrityksesi eettisen kulttuurin pitäisi kiinnostaa sinua? -- 1.2 Mitä on oikein toimimisen kulttuuri? -- 1.3 Ethics & Compliance -ohjelmat organisaatioissa -- 2 Miksi hyvät tyypit tekevät pahoja asioita? -- 2.1 Tyypillinen rikollinen näyttää sinulta -- 2.2 Vaikuttaako kollegasi t-paita moraaliisi? -- 2.3 Jokaisella meillä on arvot... ja pimeä puoli -- 2.4 Tekijät, jotka aiheuttavat eettistä sokeutumista -- 2.5 Motivaatio – mahdollisuus – rationalisointi -- 2.6 Miten tunnistaa olevansa harmaalla alueella? -- 3 Esimerkkitapauksia väärintoimimisen kulttuurista -- 3.1 Enron: Yhdysvaltojen "innovatiivisin" yritys -- 3.2 Esperi Care: tulosta inhimillisyyden kustannuksella -- 3.3 Wells Fargo: kun on valittava arvojen ja myyntitavoitteiden välillä -- 3.4 Keisari Aarnio: vuoden poliisista tuomituksi huumerikolliseksi -- 3.5 Danske Bank: ei lypsävää lehmää kannata tappaa -- 3.6 Theranos: nainen, joka halusi olla uusi Steve Jobs -- 4 Viisi tapaa tuhota yrityskulttuuri -- 4.1 Julkilausutut vs. todelliset arvot -- 4.2 Sääntö numero yksi: Aseta epärealistiset tavoitteet -- 4.3 Sääntö numero kaksi: Kannusta työntekijöitä kilpailemaan toisiaan vastaan -- 4.4 Sääntö numero kolme: Käytä aggressiivista kieltä -- 4.5 Sääntö numero neljä: Anna henkilöstölle ristiriitaisia viestejä -- 4.6 Sääntö numero viisi: Anna palautetta nöyryyttävästi -- 4.7 Yhteinen nimittäjä: pelko -- 5 Kuinka rakentaa oikein toimimisen kulttuuri? -- 5.1 Mihin tarinoihin organisaatiosi ihmiset uskovat? -- 5.2 Sitä saa, mitä mittaa -- 5.3 Mutta miten mitata eettisyyttä? -- 5.4 Ketkä lähtevät tiimistäsi ja ennen kaikkea miksi? -- 5.5 Huonot uutiset ovat hyviä uutisia -- 5.6 Kuka saa ylennyksen, kuka kenkää? -- 5.7 Tilivelvollisuus -- 5.8 Kuka on vastuussa, kun ***** osuu tuulettimeen? --
  • 6 Case Suomi: yleisimmät eettiset haasteet -- 6.1 Nordic Business Ethics Survey - tutkimus suomalaisen työelämän eettisyydestä -- 6.2 Ongelma 1: arvojen vastainen johtaminen -- 6.3 Ongelma 2: eturistiriidat - etenkin niiden huomioimatta jättäminen -- 6.4 Ongelma 3: Suomessa ei ole korruptiota - ai ei vai? -- 6.5 Ongelma 4: varojen käyttö "mielenkiintoisiin" tarkoitusperiin -- 6.6 Ongelma 5: syrjintä rekrytoinnissa -- 6.7 Ongelma 6: seksuaalinen häirintä -- 6.8 Ongelma 7: asiaton käytös -- 7 Eettinen ohjelma - jokaisen johtajan työkalu -- 7.1 Luo johtamiskulttuuri -- 7.2 Tunnista eettiset riskit -- 7.3 Laadi eettiset periaatteet -- 7.4 Kouluta ja kommunikoi -- 7.5 Varmista kanavat eettisten huolenaiheiden ilmoittamiselle -- 7.6 Reagoi eettisiin epäkohtiin -- 7.7 Varmista, että ohjelma toimii! -- 8 Konkreettisia ideoita ja työkaluja johtamisen tueksi -- 8.1 Eettisen johtamisen itsearviointi -- 8.2 Kuusi konkreettista ideaa eettisen kulttuurin kehittämiseksi -- 9 Lopuksi -- Lähteet -- Kiitos.
Asiasana
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 978-951-37-7533-9
ISBN
  • 978-951-37-7532-2
*00006306cam a2200745 i 4500
*00128770
*00520210112204056.0
*008190404s2019    fi a|||| ||||||0| 0|fin|c
*020  $a978-951-37-7532-2$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)015510181
*040  $aFI-Kareli$bfin$erda$dFI-BTJ$dFI-NL$dFI-Vaski
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a65.01$21974/fin/fennica
*0801 $a658$21974/fin/fennica
*0800 $a005.7$22005
*0801 $a174$21983/fin
*084  $a69.1$2ykl
*084  $a69.11$2ykl
*1001 $aRatsula, Niina,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000165116
*24510$aOikein toimimisen kulttuuri :$bjohtajan opas eettisen organisaation rakentamiseen /$cNiina Ratsula.
*24630$aJohtajan opas eettisen organisaation rakentamiseen
*264 1$aHelsinki :$bEdita,$c[2019]
*264 3$aKeuruu :$bOtavan Kirjapaino Oy,$c2019.
*300  $aXIV, 283 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4900 $aEdita visio
*500  $aKannessa myös: Edita Visio.
*5050 $aEsipuhe -- 1 Johdanto -- 1.1 Miksi yrityksesi eettisen kulttuurin pitäisi kiinnostaa sinua? -- 1.2 Mitä on oikein toimimisen kulttuuri? -- 1.3 Ethics & Compliance -ohjelmat organisaatioissa -- 2 Miksi hyvät tyypit tekevät pahoja asioita? -- 2.1 Tyypillinen rikollinen näyttää sinulta -- 2.2 Vaikuttaako kollegasi t-paita moraaliisi? -- 2.3 Jokaisella meillä on arvot... ja pimeä puoli -- 2.4 Tekijät, jotka aiheuttavat eettistä sokeutumista -- 2.5 Motivaatio – mahdollisuus – rationalisointi -- 2.6 Miten tunnistaa olevansa harmaalla alueella? -- 3 Esimerkkitapauksia väärintoimimisen kulttuurista -- 3.1 Enron: Yhdysvaltojen "innovatiivisin" yritys -- 3.2 Esperi Care: tulosta inhimillisyyden kustannuksella -- 3.3 Wells Fargo: kun on valittava arvojen ja myyntitavoitteiden välillä -- 3.4 Keisari Aarnio: vuoden poliisista tuomituksi huumerikolliseksi -- 3.5 Danske Bank: ei lypsävää lehmää kannata tappaa -- 3.6 Theranos: nainen, joka halusi olla uusi Steve Jobs -- 4 Viisi tapaa tuhota yrityskulttuuri -- 4.1 Julkilausutut vs. todelliset arvot -- 4.2 Sääntö numero yksi: Aseta epärealistiset tavoitteet -- 4.3 Sääntö numero kaksi: Kannusta työntekijöitä kilpailemaan toisiaan vastaan -- 4.4 Sääntö numero kolme: Käytä aggressiivista kieltä -- 4.5 Sääntö numero neljä: Anna henkilöstölle ristiriitaisia viestejä -- 4.6 Sääntö numero viisi: Anna palautetta nöyryyttävästi -- 4.7 Yhteinen nimittäjä: pelko -- 5 Kuinka rakentaa oikein toimimisen kulttuuri? -- 5.1 Mihin tarinoihin organisaatiosi ihmiset uskovat? -- 5.2 Sitä saa, mitä mittaa -- 5.3 Mutta miten mitata eettisyyttä? -- 5.4 Ketkä lähtevät tiimistäsi ja ennen kaikkea miksi? -- 5.5 Huonot uutiset ovat hyviä uutisia -- 5.6 Kuka saa ylennyksen, kuka kenkää? -- 5.7 Tilivelvollisuus -- 5.8 Kuka on vastuussa, kun ***** osuu tuulettimeen? --
*5050 $a6 Case Suomi: yleisimmät eettiset haasteet -- 6.1 Nordic Business Ethics Survey - tutkimus suomalaisen työelämän eettisyydestä -- 6.2 Ongelma 1: arvojen vastainen johtaminen -- 6.3 Ongelma 2: eturistiriidat - etenkin niiden huomioimatta jättäminen -- 6.4 Ongelma 3: Suomessa ei ole korruptiota - ai ei vai? -- 6.5 Ongelma 4: varojen käyttö "mielenkiintoisiin" tarkoitusperiin -- 6.6 Ongelma 5: syrjintä rekrytoinnissa -- 6.7 Ongelma 6: seksuaalinen häirintä -- 6.8 Ongelma 7: asiaton käytös -- 7 Eettinen ohjelma - jokaisen johtajan työkalu -- 7.1 Luo johtamiskulttuuri -- 7.2 Tunnista eettiset riskit -- 7.3 Laadi eettiset periaatteet -- 7.4 Kouluta ja kommunikoi -- 7.5 Varmista kanavat eettisten huolenaiheiden ilmoittamiselle -- 7.6 Reagoi eettisiin epäkohtiin -- 7.7 Varmista, että ohjelma toimii! -- 8 Konkreettisia ideoita ja työkaluja johtamisen tueksi -- 8.1 Eettisen johtamisen itsearviointi -- 8.2 Kuusi konkreettista ideaa eettisen kulttuurin kehittämiseksi -- 9 Lopuksi -- Lähteet -- Kiitos.
*650 7$ayritysetiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23081
*650 7$aeettisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23085
*650 7$aetiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3166
*650 7$ajohtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p554
*650 7$aorganisaatiokulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15382
*650 7$ayrityskulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11261
*650 7$ajohtamiskulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24050
*650 7$ayritykset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3128
*650 7$aorganisaatiot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p272
*650 7$ainhimillisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14397
*650 7$aarvot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1044
*650 7$akorruptio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p329
*650 7$asyrjintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6303
*650 7$avilppi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p169
*650 7$atulostavoitteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18641
*650 7$aföretagsetik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23081
*650 7$aetiskhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23085
*650 7$aetik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3166
*650 7$aledarskap (verksamhetsledning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p554
*650 7$aorganisationskultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15382
*650 7$aföretagskultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11261
*650 7$aledarkultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24050
*650 7$aorganisationer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p272
*650 7$aföretag$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3128
*650 7$ahumanitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14397
*650 7$avärden$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1044
*650 7$akorruption$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p329
*650 7$adiskriminering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6303
*650 7$afusk$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p169
*650 7$aresultatmål$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18641
*77608$iVerkkoaineisto:$z978-951-37-7533-9
*901  $aMU20191023$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Luemme päivittäin lehdistä ja sosiaalisesta mediasta tarinoita skandaalin keskiöön joutuneista yrityksistä, joissa ei ole onnistuttu toimimaan eettisten arvojen tai yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lähes jokaisen skandaalin taustalta löytyy eettisen yrityskulttuurin puute tai sen olemattomuus. Kulttuuri kertoo työntekijöille, asiakkaille ja sidosryhmille siitä, "miten täällä toimitaan". Tyypillisesti työntekijät eivät itse keksi näitä kirjoittamattomia sääntöjä, vaan ne valuvat ylhäältä alas. Johtajien ja esimiesten tekemisillä ja sanomisilla (ja tekemättä tai sanomatta jättämisillä) on valtava vaikutus eettisen kulttuurin muodostumiseen – halusivatpa he tai eivät. Siksi esimiesten on äärimmäisen tarpeellista oppia ymmärtämään, miten heidän johtamisensa näyttäytyy johdettavilleen. Oikein toimimisen kulttuurin tietoinen edistäminen on paras vakuutus organisaation maineelle ja positiiviselle asiakas- ja työntekijäkokemukselle. Tässä kirjassa avataan lukuisten käytännön esimerkkien ja kokemusten kautta, miten eettistä yrityskulttuuria luodaan – tai tuhotaan. Tämä kirja on tarkoitettu jokaiselle johtajalle, esimiehelle ja työelämän edustajalle, joka haluaa varmistaa, että omalla toiminnallaan edesauttaa oikein toimimisen kulttuuria.

Lähetä