Gradian verkkokirjasto

Haavoittuva keskustelu : keskusteluanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Haavoittuva keskustelu : keskusteluanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta
Muut nimekkeet
  • Keskusteluanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta
Julkaistu
  • Helsinki : Kehitysvammaliitto, 2012.
National Library of Medicinen (NLM) luokituskoodi
  • WS 105.5.I5
  • WS
  • WM 475
  • WL 340.2
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 300 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Kehitysvammaliiton tutkimuksia, ISSN 1797-0466 ; 6
Huomautus sisällöstä
  • Näkökulmia kielellisesti epäsymmetriseen vuorovaikutukseen / Leealaura Leskelä ja Camilla Lindholm. Afasia ja yhteistyön mahdollisuudet ja rajat: vertaileva tutkimus afaattisten henkilöiden koti- ja puheterapiavuorovaikutuksesta / Minna Laakso. Vuorovaikutuksen haasteita ja mahdollisuuksia - tapaustutkimus muistisairaiden päivätoiminnasta / Camilla Lindholm. Äiti ja änkyttävä lapsi yhteisen leikin rakentajina / Salla Pohja. Kun ymmärtäminen on vaakalaudalla - kohdentamattomat korjausaloitteet kakkoskielisessä keskustelussa / Salla Kurhila. Ymmärrysvaikeuksien käsittelyä kehitysvammaisten henkilöiden ja heidän ohjaajiensa keskusteluissa / Leealaura Leskelä. 'Aiheesta toiseen' - Ymmärrysongelmatilanteita Asperger-nuorten kuntoutuskeskusteluissa / Mari Lehtinen. Liite: Selkokielisen vuorovaikutuksen ohjeet / Leealaura Leskelä.
  • Näkökulmia kielellisesti epäsymmetriseen vuorovaikutukseen (Leealaura Leskelä ja Camilla Lindholm) -- Afasia ja yhteistyön mahdollisuudet ja rajat: vertaileva tutkimus afaattisten henkilöiden koti- ja puheterapiavuorovaikutuksesta (Minna Laakso) -- Vuorovaikutuksen haasteita ja mahdollisuuksia - tapaustutkimus muistisairaiden päivätoiminnasta (Camilla Lindholm) -- Äiti ja änkyttävä lapsi yhteisen leikin rakentajina (Salla Pohja) -- Kun ymmärtäminen on vaakalaudalla - kohdentamattomat korjausaloitteet kakkoskielisessä keskustelussa (Salla Kurhila) -- Ymmärrysvaikeuksien käsittelyä kehitysvammaisten henkilöiden ja heidän ohjaajiensa keskusteluissa (Leealaura Leskelä) -- 'Aiheesta toiseen' - Ymmärrysongelmatilanteita Asperger-nuorten kuntoutuskeskusteluissa (Mari Lehtinen).
  • Keskustelunanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta Keskustelun sujumiseen suhtaudutaan usein kuin itsestäänselvyyteen – kaikkihan osaavat puhua. Vai osaavatko? Yksityiskohtainen keskustelun analysointi paljastaa, että jopa arjen lyhyet juttutuokiot saattavat toisinaan johtaa yllättäviin ongelmiin. Erityisen vaativia voivat olla tilanteet, joissa keskustelijat eivät ole kielellisesti samalla tasolla. Moni hoitoalan ammattilainen, opettaja ja ohjaaja kohtaa päivittäin vuorovaikutustilanteita, joissa yrityksistä huolimatta keskustelu kangertelee. Mistä nämä vaikeudet johtuvat? Miten ne näkyvät keskustelussa? Miten niistä selvitään? Tässä kirjassa on kuusi keskustelunanalyyttista tutkimusta kielellisesti epäsymmetrisistä vuorovaikutustilanteista. Tarkasteltavina on keskusteluita, joihin osallistuu afaattisia, muistisairaita ja kehitysvammaisia henkilöitä, kielenoppijoita, Asperger-nuoria sekä änkyttävä lapsi. Kirjoittajat tarkastelevat todellisia keskusteluaineistoja, joissa esille nousee keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa ajankohtaisia teemoja: Miten yhteisymmärrystä voidaan rakentaa tilanteissa, joissa keskustelijat eivät jaa samoja kielellisiä resursseja? Miten ymmärrysvaikeuksia ilmaistaan ja korjataan? Kirjan liitteenä ovat myös selkokielisen vuorovaikutuksen ohjeet.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Leskelä, Leealaura.
  • Lindholm, Camilla.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Kehitysvammaliiton tutkimuksia, 1797-0466 ; 6.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • http://www.opike.fi/?mod=products&pid=357 Sisällysluettelo
ISBN
  • 978-951-580-522-5
*00009522cam a22013934i 4500
*00128900
*00520200804194507.0
*008120127s2012    fi |||||  ||||||| ||fin|c
*020  $a978-951-580-522-5$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)006201543
*041  $afin
*060 4$aWS 105.5.I5
*060 4$aWS
*060 4$aWM 475
*060 4$aWL 340.2
*072 7$a85$2kkaa
*084  $a87$2ykl
*084  $a38.55$2ykl
*24500$aHaavoittuva keskustelu :$bkeskusteluanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta /$cLeealaura Leskelä ja Camilla Lindholm (toim.).
*24630$aKeskusteluanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta
*260  $bHelsinki :$bKehitysvammaliitto,$c2012.
*300  $a300 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aKehitysvammaliiton tutkimuksia,$x1797-0466 ;$v6
*50500$tNäkökulmia kielellisesti epäsymmetriseen vuorovaikutukseen /$rLeealaura Leskelä ja Camilla Lindholm.$tAfasia ja yhteistyön mahdollisuudet ja rajat: vertaileva tutkimus afaattisten henkilöiden koti- ja puheterapiavuorovaikutuksesta /$rMinna Laakso.$tVuorovaikutuksen haasteita ja mahdollisuuksia - tapaustutkimus muistisairaiden päivätoiminnasta /$rCamilla Lindholm.$tÄiti ja änkyttävä lapsi yhteisen leikin rakentajina /$rSalla Pohja.$tKun ymmärtäminen on vaakalaudalla - kohdentamattomat korjausaloitteet kakkoskielisessä keskustelussa /$rSalla Kurhila.$tYmmärrysvaikeuksien käsittelyä kehitysvammaisten henkilöiden ja heidän ohjaajiensa keskusteluissa /$rLeealaura Leskelä.$t'Aiheesta toiseen' - Ymmärrysongelmatilanteita Asperger-nuorten kuntoutuskeskusteluissa /$rMari Lehtinen.$tLiite: Selkokielisen vuorovaikutuksen ohjeet /$rLeealaura Leskelä.
*5050 $aNäkökulmia kielellisesti epäsymmetriseen vuorovaikutukseen (Leealaura Leskelä ja Camilla Lindholm) -- Afasia ja yhteistyön mahdollisuudet ja rajat: vertaileva tutkimus afaattisten henkilöiden koti- ja puheterapiavuorovaikutuksesta (Minna Laakso) -- Vuorovaikutuksen haasteita ja mahdollisuuksia - tapaustutkimus muistisairaiden päivätoiminnasta (Camilla Lindholm) -- Äiti ja änkyttävä lapsi yhteisen leikin rakentajina (Salla Pohja) -- Kun ymmärtäminen on vaakalaudalla - kohdentamattomat korjausaloitteet kakkoskielisessä keskustelussa (Salla Kurhila) -- Ymmärrysvaikeuksien käsittelyä kehitysvammaisten henkilöiden ja heidän ohjaajiensa keskusteluissa (Leealaura Leskelä) -- 'Aiheesta toiseen' - Ymmärrysongelmatilanteita Asperger-nuorten kuntoutuskeskusteluissa (Mari Lehtinen).
*5050 $aKeskustelunanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta Keskustelun sujumiseen suhtaudutaan usein kuin itsestäänselvyyteen – kaikkihan osaavat puhua. Vai osaavatko? Yksityiskohtainen keskustelun analysointi paljastaa, että jopa arjen lyhyet juttutuokiot saattavat toisinaan johtaa yllättäviin ongelmiin. Erityisen vaativia voivat olla tilanteet, joissa keskustelijat eivät ole kielellisesti samalla tasolla. Moni hoitoalan ammattilainen, opettaja ja ohjaaja kohtaa päivittäin vuorovaikutustilanteita, joissa yrityksistä huolimatta keskustelu kangertelee. Mistä nämä vaikeudet johtuvat? Miten ne näkyvät keskustelussa? Miten niistä selvitään? Tässä kirjassa on kuusi keskustelunanalyyttista tutkimusta kielellisesti epäsymmetrisistä vuorovaikutustilanteista. Tarkasteltavina on keskusteluita, joihin osallistuu afaattisia, muistisairaita ja kehitysvammaisia henkilöitä, kielenoppijoita, Asperger-nuoria sekä änkyttävä lapsi. Kirjoittajat tarkastelevat todellisia keskusteluaineistoja, joissa esille nousee keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa ajankohtaisia teemoja: Miten yhteisymmärrystä voidaan rakentaa tilanteissa, joissa keskustelijat eivät jaa samoja kielellisiä resursseja? Miten ymmärrysvaikeuksia ilmaistaan ja korjataan? Kirjan liitteenä ovat myös selkokielisen vuorovaikutuksen ohjeet.
*650 2$aDisabled Persons.
*650 2$aInterpersonal Relations.
*650 2$aComprehension
*650 2$aSpeech Disorders.
*650 2$aLanguage Disorders
*650 2$aLanguage Disorders$xtherapy
*650 2$aSpeech
*650 2$aVerbal Behavior
*650 2$aSpeech Perception
*650 2$aCommunication.
*650 2$aDevelopmental Disabilities
*650 2$aAsperger Syndrome
*650 2$aAphasia
*650 2$aMemory Disorders
*650 2$aStuttering
*650 2$aMultilingualism
*650 7$akehitysvammaiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10060
*650 7$akeskustelunanalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7828
*650 7$akeskustelutaito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p564
*650 7$akielellinen vuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7831
*650 7$aasymmetria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15023
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$aongelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3392
*650 7$apuheterapia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p983
*650 7$aafasia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13492
*650 7$amuistisairaudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22037
*650 7$amuistihäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2608
*650 7$aänkytys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20522
*650 7$aselkokieli$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15356
*650 7$aAspergerin oireyhtymä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4156
*650 7$akeskustelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14004
*650 7$akielelliset häiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2234
*650 7$apuhehäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12074
*650 7$akielentutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21012
*650 7$atoinen kieli$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17005
*650 7$aerityisryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17354
*650 7$apäivätoiminta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15993
*650 7$atutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p183
*650 7$avaikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20813
*650 7$aymmärtäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p335
*650 7$amonikielisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6720
*650 7$apuhe (puhuminen)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2492
*650 7$aviestintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p36
*650 7$akehitysvammat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p48
*650 7$apersoner med utvecklingsstörning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10060
*650 7$asamtalsanalys$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7828
*650 7$adiskussionsteknik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p564
*650 7$aspråklig interaktion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7831
*650 7$aasymmetri$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15023
*650 7$aväxelverkan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$aproblem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3392
*650 7$atalterapi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p983
*650 7$aafasi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13492
*650 7$aminnessjukdomar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22037
*650 7$aminnesrubbningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2608
*650 7$astamning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20522
*650 7$alättläst text$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15356
*650 7$aAspergers syndrom$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4156
*650 7$asamtal$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14004
*650 7$aspråkliga störningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2234
*650 7$atalstörningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12074
*650 7$aspråkforskning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21012
*650 7$aandraspråk$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17005
*650 7$aspecialgrupper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17354
*650 7$adagverksamhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15993
*650 7$aforskning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p183
*650 7$asvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20813
*650 7$aförståelse$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p335
*650 7$aflerspråkighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6720
*650 7$atal (prat)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2492
*650 7$akommunikation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p36
*650 7$apsykiska utvecklingsstörningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p48
*650 7$aPuhe$2finmesh
*650 7$aViestintä$2finmesh
*650 7$aPuheen ymmärtäminen$2finmesh
*650 7$aYmmärtäminen$2finmesh
*650 7$aKehitysvammaisuus$2finmesh
*650 7$aAspergerin oireyhtymä$2finmesh
*650 7$aVerbaalinen käyttäytyminen$2finmesh
*650 7$aMuistihäiriöt$2finmesh
*650 7$aÄnkytys$2finmesh
*650 7$aMonikielisyys$2finmesh
*650 7$aKielihäiriöt$xhoito$2finmesh
*650 7$aKielihäiriöt$2finmesh
*650 7$aAfasia$2finmesh
*7001 $aLeskelä, Leealaura.
*7001 $aLindholm, Camilla.
*830 0$aKehitysvammaliiton tutkimuksia,$x1797-0466 ;$v6.
*85640$uhttp://www.opike.fi/?mod=products&pid=357$zSisällysluettelo
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Keskustelunanalyyttisia tutkimuksia kielellisesti epäsymmetrisestä vuorovaikutuksesta. Keskustelun sujumiseen suhtaudutaan usein kuin itsestäänselvyyteen, kaikkihan osaavat puhua. Vai osaavatko? Yksityiskohtainen keskustelun analysointi paljastaa, että jopa arjen lyhyet juttutuokiot saattavat toisinaan johtaa yllättäviin ongelmiin. Erityisen vaativia voivat olla tilanteet, joissa keskustelijat eivät ole kielellisesti samalla tasolla. Moni hoitoalan ammattilainen, opettaja ja ohjaaja kohtaa päivittäin vuorovaikutustilanteita, joissa yrityksistä huolimatta keskustelu kangertelee. Mistä nämä vaikeudet johtuvat? Miten ne näkyvät keskustelussa? Miten niistä selvitään? Kirjassa on kuusi keskustelunanalyyttista tutkimusta kielellisesti epäsymmetrisistä vuorovaikutustilanteista. Tarkasteltavina on keskusteluita, joihin osallistuu afaattisia, muistisairaita ja kehitysvammaisia henkilöitä, kielenoppijoita, Asperger-nuoria sekä änkyttävä lapsi. Kirjoittajat tarkastelevat todellisia keskusteluaineistoja, joissa esille nousee keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa ajankohtaisia teemoja: Miten yhteisymmärrystä voidaan rakentaa tilanteissa, joissa keskustelijat eivät jaa samoja kielellisiä resursseja? Miten ymmärrysvaikeuksia ilmaistaan ja korjataan? Kirjan liitteenä ovat myös selkokielisen vuorovaikutuksen ohjeet.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.55