Gradian verkkokirjasto

Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
Muut nimekkeet
  • Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
Julkaistu
  • PS-kustannus, Jyväskylä : [2022] Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu : 2022.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 307 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Yleinen huomautus
  • Kirjoittajat: Noora Heiskanen ja 29 muuta.
  • Toimittajat myös kirjoittajia.
Huomautus bibliografiasta ym.
  • Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä
  • Tuetut askeleet uudistuvassa toimintakulttuurissa -- Osa 1 Säädösperusta, arvopohja ja prosessit -- Lainsäädännöllinen kehys tuen uudistukselle varhaiskasvatukselle / Kirsi Alila -- Lapsen tuen prosessi ja pedagoginen jatkumo / Noora Heiskanen, Martta Pyökkimies ja Marja Syrjämäki -- Tuen tasot ja muodot Nurmijärven varhaiskasvatuksessa / Marita Käyhkö -- PROVAKA-toimintakulttuuri osana yleistä tukea Saarikellon päiväkodin arjessa / Miska-Maarit Soininen ja Nana Toivanen -- Välineitä inkluusion ja yhteenkuuluvuuden arviointiin / Elina Viljamaa ja Riitta Viitala -- Lapsen tuki rakentuu laadukkaalle inklusiiviselle varhaiskasvatukselle / Sirpa Ulkuniemi ja Sanna-Maija Laiho -- Varhaiskasvatuksen tuen arviointi kansallisesti, paikallisesti ja pedagogisessa toiminnassa / Sivi Harkoma, Julia Kuusiholma-Linnamäki, Tuomas Sarkkinen ja Janniina Vlasov -- Tuen vaikuttavuuden arviointi ja tukivastemalli / Anne Karhu, Hannu Savolainen, Vesa Närhi ja Mikko Aro -- Osa-aikainen erityisopetus Turun läänin Kosken varhaiskasvatuksessa / Pirjo Järvilinna --
  • Osa 2 Tuen tutkimusperustaisia käytäntöjä -- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan palvelut / Marita Neitola -- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työn suunnittelu / Eeva-Leena Häyrynen, Marjo Kälviäinen ja Katja Reinikainen -- Tulevaisuuteen suuntaava ohjaus konsultoivan erityisopettajan työssä / Virpi Pyörälä ja Leena Soini -- Toimiva tiimityö - jaettu vastuu lapsen tuesta / Samuli Ranta ja Noora Heiskanen -- Yksikön varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja tiimien yhteistyö / Riikka Palmola -- Lapsen tuen toteutuminen vuorohoidossa - jatkuvuutta vaihtuvuuden keskelle / Marja-Riitta Hjorth -- Yhteisopettajuus tuen ja toimintakulttuurin kehittämisen työkaluna / Virpi Louhela-Risteelä ja Elina Viljamaa -- Lapsen tukeen liittyvä yhteistyö ja vaativa monialainen tuki / Aino Äikäs, Marja Syrjämäki ja Henri Pesonen -- Jotain tehtiin toisin - Kiteen varhaiskasvatuksen kehittämistyö yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa / Anu Alhainen, Nelli Koskinen-Makkonen, Elias Kaasinen ja Lotta Aavikko -- Yhteisöllinen puheterapia Hyvinkään varhaiskasvatuksessa / Taina Olkinuora -- Varhaiskasvatus sairaalassa - mutka lapsen oppimisen polulla / Marja Rantanen -- Sensitiivinen vuorovaikutus pedagogisen toiminnon perustana / Marja Syrjämäki ja Liisa Ahonen -- Alle kolmivuotiaiden lasten kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukeminen / Jenni Salminen ja Emilia Salonen -- Siirtymät lapsen tuen polulla / Niina Rutanen, Jasemin Can, Kaisa Harju, Yaiza Lucas Revilla ja Raija Raittila -- Kohtaaminen on onnistuneen siirtymän edellytys / Viivi ja Toni Palkamo --
  • Osa 3 Uuden tuen mallin käyttöönotto muutosprosessina -- Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen / Merja Hautakangas ja Paula Laakso -- Inklusiivisen varhaiskasvatuksen rakentaminen Vantaalla / Katjamaria Halme, Kati Kaplin-Sainio ja Hanna Tuominen -- Muutosteorianäkökulma ja kokemukset perusopetuksen mallin käyttöönotosta / Raisa Ahtiainen -- Lopuksi -- Pääseehän lapseni mukaan? / Laura Tiilikka -- Tuletteko vastaan? / Mariaana Mäki-Asiala -- Näetkö lapsen ainutkertaisuuden ja sen voiman? / Krista Napola -- Kirjoittajat.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Heiskanen, Noora, toimittaja, kirjoittaja.
  • Syrjämäki, Marja, toimittaja, kirjoittaja.
ISBN
  • 978-952-370-314-8
*00006532cam a2200709 i 4500
*00131971
*00520220906100422.0
*008220219s2022    fi ||||       |0| 0|fin| 
*020  $a978-952-370-314-8$qkovakantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018162367
*040  $aFI-Kareli$bfin$erda$dFI-NL$dFI-BTJ
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a373.2$21985/fin/fennica
*0801 $a372$21974/fin/fennica
*0801 $a364$x053.2$21974/fin/fennica
*084  $a38.51$2ykl
*084  $a37.41$2ykl
*24500$aPienet tuetut askeleet :$bvarhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt /$cNoora Heiskanen ja Marja Syrjämäki (toim.).
*24630$aVarhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
*264 1$aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c[2022]
*264 3$aKeuruu :$bOtavan Kirjapaino Oy,$c2022.
*300  $a307 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aKirjoittajat: Noora Heiskanen ja 29 muuta.
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $81.1\x$aTuetut askeleet uudistuvassa toimintakulttuurissa -- Osa 1 Säädösperusta, arvopohja ja prosessit -- Lainsäädännöllinen kehys tuen uudistukselle varhaiskasvatukselle / Kirsi Alila -- Lapsen tuen prosessi ja pedagoginen jatkumo / Noora Heiskanen, Martta Pyökkimies ja Marja Syrjämäki -- Tuen tasot ja muodot Nurmijärven varhaiskasvatuksessa / Marita Käyhkö -- PROVAKA-toimintakulttuuri osana yleistä tukea Saarikellon päiväkodin arjessa / Miska-Maarit Soininen ja Nana Toivanen -- Välineitä inkluusion ja yhteenkuuluvuuden arviointiin / Elina Viljamaa ja Riitta Viitala -- Lapsen tuki rakentuu laadukkaalle inklusiiviselle varhaiskasvatukselle / Sirpa Ulkuniemi ja Sanna-Maija Laiho -- Varhaiskasvatuksen tuen arviointi kansallisesti, paikallisesti ja pedagogisessa toiminnassa / Sivi Harkoma, Julia Kuusiholma-Linnamäki, Tuomas Sarkkinen ja Janniina Vlasov -- Tuen vaikuttavuuden arviointi ja tukivastemalli / Anne Karhu, Hannu Savolainen, Vesa Närhi ja Mikko Aro -- Osa-aikainen erityisopetus Turun läänin Kosken varhaiskasvatuksessa / Pirjo Järvilinna --
*5050 $81.2\x$aOsa 2 Tuen tutkimusperustaisia käytäntöjä -- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan palvelut / Marita Neitola -- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työn suunnittelu / Eeva-Leena Häyrynen, Marjo Kälviäinen ja Katja Reinikainen -- Tulevaisuuteen suuntaava ohjaus konsultoivan erityisopettajan työssä / Virpi Pyörälä ja Leena Soini -- Toimiva tiimityö - jaettu vastuu lapsen tuesta / Samuli Ranta ja Noora Heiskanen -- Yksikön varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja tiimien yhteistyö / Riikka Palmola -- Lapsen tuen toteutuminen vuorohoidossa - jatkuvuutta vaihtuvuuden keskelle / Marja-Riitta Hjorth -- Yhteisopettajuus tuen ja toimintakulttuurin kehittämisen työkaluna / Virpi Louhela-Risteelä ja Elina Viljamaa -- Lapsen tukeen liittyvä yhteistyö ja vaativa monialainen tuki / Aino Äikäs, Marja Syrjämäki ja Henri Pesonen -- Jotain tehtiin toisin - Kiteen varhaiskasvatuksen kehittämistyö yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa / Anu Alhainen, Nelli Koskinen-Makkonen, Elias Kaasinen ja Lotta Aavikko -- Yhteisöllinen puheterapia Hyvinkään varhaiskasvatuksessa / Taina Olkinuora -- Varhaiskasvatus sairaalassa - mutka lapsen oppimisen polulla / Marja Rantanen -- Sensitiivinen vuorovaikutus pedagogisen toiminnon perustana / Marja Syrjämäki ja Liisa Ahonen -- Alle kolmivuotiaiden lasten kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukeminen / Jenni Salminen ja Emilia Salonen -- Siirtymät lapsen tuen polulla / Niina Rutanen, Jasemin Can, Kaisa Harju, Yaiza Lucas Revilla ja Raija Raittila -- Kohtaaminen on onnistuneen siirtymän edellytys / Viivi ja Toni Palkamo --
*5050 $81.3\x$aOsa 3 Uuden tuen mallin käyttöönotto muutosprosessina -- Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen / Merja Hautakangas ja Paula Laakso -- Inklusiivisen varhaiskasvatuksen rakentaminen Vantaalla / Katjamaria Halme, Kati Kaplin-Sainio ja Hanna Tuominen -- Muutosteorianäkökulma ja kokemukset perusopetuksen mallin käyttöönotosta / Raisa Ahtiainen -- Lopuksi -- Pääseehän lapseni mukaan? / Laura Tiilikka -- Tuletteko vastaan? / Mariaana Mäki-Asiala -- Näetkö lapsen ainutkertaisuuden ja sen voiman? / Krista Napola -- Kirjoittajat.
*583  $aBTJ$5FENNI
*583  $aBTJ AUKT/HENK$5FENNI
*650 7$avarhaiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$apedagoginen suunnittelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23087
*650 7$atukimuodot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1758
*650 7$avarhaiskasvatuslaki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p28363
*650 7$alainsäädäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13854
*650 7$atoimintakulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2036
*650 7$ainkluusio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18355
*650 7$aerityisopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6984
*650 7$atiimiopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20747
*650 7$atiimityö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4081
*650 7$ayhteisopettajuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26372
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$apedagoginen johtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23846
*650 7$apäiväkodit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p282
*650 7$asmåbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$apedagogisk planering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23087
*650 7$astödformer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1758
*650 7$ainklusion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18355
*650 7$aspecialundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6984
*650 7$ateamundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20747
*650 7$ateamarbete$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4081
*650 7$akompanjonlärarskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26372
*650 7$aväxelverkan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$adaghem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p282
*7001 $aHeiskanen, Noora,$etoimittaja,$ekirjoittaja.
*7001 $aSyrjämäki, Marja,$etoimittaja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000211823
*901  $aMU20220906$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Toimiva tuki on lapsen oikeus. Toteutuakseen tuki edellyttää osaamista, sitoutumista ja toimivia rakenteita. Varhaiskasvatuksen tukiuudistuksen tavoitteena on tarjota ammattilaisille selkeät toimintamallit, joiden avulla jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen. Tässä teoksessa tarkastellaan tutkimusperustaisesti ja käytännönläheisesti tuen uudistuvia käytäntöjä. Kirjoittajat paneutuvat niin säädösperustaan, tuen suunnittelun ja päätöksenteon prosesseihin kuin tuen konkreettiseen toteuttamiseen lapsen arjessa. Kirjassa käsitellään myös muita lapselle tarjottavan tuen keskeisiä rakennuspalikoita, kuten yhteistyön kysymyksiä, tuen ja inkluusion johtamista ja yhteisen vastuunoton merkitystä. Kirjan keskeinen teema on toimintakulttuurin ja tukeen liittyvien toimintatapojen kehittäminen pitkäjänteisenä prosessina. Teos on suunnattu niin varhaiskasvatuksen ammattilaisille, alan opiskelijoille kuin koulutuksen järjestäjille. Noora Heiskanen (KT, VEO) toimii erityispedagogiikan yliopistotutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Noora on toiminut opetustehtävissä varhaiskasvatuksessa, toisella asteella ja yliopistossa sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kouluttajana. Marja Syrjämäki (KT, VEO) työskentelee erityispedagogiikan yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa. Marjalla on vuosien työkokemus varhaiskasvatuksen ja varhaiserityiskasvatuksen tehtävistä. Muut kirjoittajat ovat alan tutkijoita ja kokeneita varhaiskasvatuksen ammattilaisia.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.51