Gradian verkkokirjasto

Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Ompelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön : Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012
Muut nimekkeet
  • Jyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012
  • Englanninkielisen tiivistelmän nimeke: From training teachers in the field of sewing to global development of teacher education : story-based history of vocational teachers’ training in Jyväskylä 1962–2012
Julkaistu
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylä : [2022] ©2022
Ulkoasutiedot
  • 525 sivua : kuvitettu ; 25 cm.
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, ISSN 1456-2332 ; 312
Huomautus sisällöstä
  • Edellytykset ammatillisen opettajankoulutuksen synnylle Jyväskylään -- Ammattikoulujen Jyväskylän opettajaopisto 1962–1990 -- Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu 1990–1997 -- Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu 1997–2012.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Julkaisu jakaantuu neljään erilaiseen kokonaisuuteen. Ensin siinä tarkastellaan niitä edellytyksiä, jotka loivat pohjan ammatillisen opettajankoulutuksen tarpeelle. Kyseessä oli vuosikymmeniä kestänyt prosessi, jonka kuluessa ammatillisen koulutuksen ja sen myötä pedagogisesti pätevien opettajien tarve tiedostettiin merkittävänä yhteiskunnallisen kehityksen voimavarana. Toisessa kokonaisuudessa tarkastellaan ammattikoulujen Jyväskylän opettajaopiston syntyä ja sen toimintaa 28 vuoden aikana. Alkuvaiheessa opettajaopisto perustettiin naisvaltaisten alojen opettajankoulutusta varten. Siinä se teki vuosikymmenten kuluessa mittavan työn kehittäessään opettajankoulutuksen yhteydessä naisvaltaisten alojen, vaatetusalan, ravintotalousalan ja kauneudenhoitoalan opistoasteisia koulutuksia, jotka näiltä aloilta puuttuivat. Tämä kehittämistyö muodosti perustan myöhemmin myös näiden alojen ammattikorkeakouluopinnoille. Lisäksi opettajaopistossa tarjottiin lukuisille oppilaitoksissa jo työskennelleille tai siihen työhön halunneille mahdollisuus pedagogiseen pätevöitymiseen, järjestettiin alusta alkaen täydennyskoulutuksia ja käynnistettiin 1980-luvulla erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutukset. Myös sosiaalialan opettajankoulutus käynnistyi 1980-luvun puolivälissä. Kolmannessa kokonaisuudessa käsitellään opettajaopiston muuttumista Jyväskylän ammatilliseksi opettajakorkeakouluksi. Tämä ajanjakso kesti seitsemän vuotta ja alkoi syksyllä 1990. Se piti sisällään suuria muutoksia koko ammatillisen opettajankoulutuksen kentällä. Koska kaikille ammattialoille oli jo tuolloin tarjolla opistoasteinen koulutus, opettajankoulutus lyheni joka alalla 40 opintoviikon mittaiseksi pedagogiseksi koulutukseksi. Siinä jo olemassa oleva ammattitaito löi kättä oppimisen ja ammatillisen kasvun ohjaamisen taidoille. Merkittäviä muutoksia olivat myös uuden lainsäädännön edellyttämä tutkimus- ja kehittämisvelvoite, joka koski kaikkia päätoimisia opettajia. Myös sapattivapaamahdollisuus sisältyi uuteen lainsäädäntöön. Kaikki tämä yhdessä synnytti opettajakorkeakouluun entistä vahvemman tutkimus-, kehittämis- ja kirjoittamisen kulttuurin. Neljäs kokonaisuus alkaa syksystä 1997, jolloin Jyväskylän ammatillisesta opettajakorkeakoulusta tuli osa Jyväskylän ammattikorkeakoulua. Opettajankoulutuksen alueellistamisen ohella aikaa leimaa vahva täydennyskoulutus ja kotimaisen ja kansainvälisen hanketyön ja koulutusliiketoiminnan voimistuminen. Myös verkko-opetuksen nopea kehittyminen oli leimallista tuolle ajalle. Julkaisu koostuu ns. kehyskertomuksista, joissa kuvataan kunkin vaiheen oleellisia käänteitä ja ammatilliseen opettajankoulutukseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia ratkaisuja. Lisäksi jokaiseen vaiheeseen liittyy Elettyä ja koettua -osio, jossa tuona aikana työssä mukana ollut henkilöstö, ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat ja yhteistyökumppanit muistelevat ja kertovat kokemuksistaan opettajankoulutuksesta ja sen kehittämistyöstä.
  • The publication is divided into four separate entities. The first one examines the preconditions that created the base for the need for vocational teacher education. This was a process that took decades during which the need for the vocational education and thereby the necessity for pedagogically competent teachers was recognised as a significant resource in societal development. The second part examines the origin of the Vocational Teacher Education College of Jyväskylä, and its activities over a period of 28 years. In the early stages, the teacher education college was founded to offer teacher education to predominantly female professions. In doing so it performed in connection with teacher education a significant task in developing the yet lacking college level education for predominantly female fields, such as clothing, catering, and beauty care. This development work later also formed the foundation for studies in these fields at the university of applied sciences level. In addition, the vocational teacher education college of Jyväskylä offered from the very beginning the possibility for pedagogical qualification and further education to those who had already worked in educational institutions or were seeking such work. The 1980s saw the launch of education for special education teachers and study counsellors. Teacher education for the field of social care was also launched in the mid-1980s. The third part deals with the conversion of the vocational teacher education college of Jyväskylä into a higher education institution, Jyväskylä Teacher Education College. This seven-year phase began in the autumn of 1990. It comprised great changes in the whole field of vocational teacher education. As postsecondary training was available in all vocational fields already at that time, teacher education was shortened in all professional fields to only a pedagogical programme comprising 40 credits. In it, existing professional skill linked up with the skills of guidance for learning and professional growth. Other significant changes included a legal requirement for research and development that applied to all full-time teacher educators. The possibility for a sabbatical leave was also included in the new legislation of vocational teacher education. All of this together gave rise to a stronger culture of research, development, and writing. The fourth part begins in September 1997 when the Jyväskylä Teacher Education College became part of the Jyväskylä University of Applied Sciences, thus named as JAMK Teacher Education College. In addition to the regionalisation of teacher education, typical features of that time include continuing education and the strengthening of domestic and international R&D project work and international education business. The rapid development of online teaching was also typical of the time. The publication comprises so-called frame stories, which describe significant events and societal solutions affecting professional teacher education in each phase. In addition, each phase includes a part of Lived and Experienced, in which personnel, vocational education students, and collaborative partners from that time discuss their memories and describe their experiences of teacher education and the work they did to develop it.
Huomautus saatavuudesta toisessa ilmiasussa
  • Julkaistu myös verkkoaineistona.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Mutka, Ulla, toimittaja, kirjoittaja.
  • Turpeinen, Veijo, toimittaja, kirjoittaja.
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 9789518306491
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja, 1456-2332 ; 312.
ISBN
  • 978-951-830-648-4
*00009299cam a22005054i 4500
*00132083
*00520220424161648.0
*008220422t20222022fi a|||| |||||||||0|fin|c
*020  $a978-951-830-648-4$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018206635
*040  $aFI-Jamk$bfin$erda
*0410 $afin$beng
*24500$aOmpelualan opettajankoulutuksesta kansainväliseen kehittämistyöhön :$bJyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012 /$cUlla Mutka, Veijo Turpeinen (toim.).
*24630$aJyväskylän ammatillisen opettajankoulutuksen tarinallinen historia 1962–2012
*2461 $iEnglanninkielisen tiivistelmän nimeke:$aFrom training teachers in the field of sewing to global development of teacher education : story-based history of vocational teachers’ training in Jyväskylä 1962–2012
*264 1$aJyväskylä :$bJyväskylän ammattikorkeakoulu,$c[2022]
*264 4$c©2022
*300  $a525 sivua :$bkuvitettu ;$c25 cm.
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aJyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja,$x1456-2332 ;$v312
*5052 $aEdellytykset ammatillisen opettajankoulutuksen synnylle Jyväskylään -- Ammattikoulujen Jyväskylän opettajaopisto 1962–1990 -- Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu 1990–1997 -- Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu 1997–2012.
*520  $aJulkaisu jakaantuu neljään erilaiseen kokonaisuuteen. Ensin siinä tarkastellaan niitä edellytyksiä, jotka loivat pohjan ammatillisen opettajankoulutuksen tarpeelle. Kyseessä oli vuosikymmeniä kestänyt prosessi, jonka kuluessa ammatillisen koulutuksen ja sen myötä pedagogisesti pätevien opettajien tarve tiedostettiin merkittävänä yhteiskunnallisen kehityksen voimavarana. Toisessa kokonaisuudessa tarkastellaan ammattikoulujen Jyväskylän opettajaopiston syntyä ja sen toimintaa 28 vuoden aikana. Alkuvaiheessa opettajaopisto perustettiin naisvaltaisten alojen opettajankoulutusta varten. Siinä se teki vuosikymmenten kuluessa mittavan työn kehittäessään opettajankoulutuksen yhteydessä naisvaltaisten alojen, vaatetusalan, ravintotalousalan ja kauneudenhoitoalan opistoasteisia koulutuksia, jotka näiltä aloilta puuttuivat. Tämä kehittämistyö muodosti perustan myöhemmin myös näiden alojen ammattikorkeakouluopinnoille. Lisäksi opettajaopistossa tarjottiin lukuisille oppilaitoksissa jo työskennelleille tai siihen työhön halunneille mahdollisuus pedagogiseen pätevöitymiseen, järjestettiin alusta alkaen täydennyskoulutuksia ja käynnistettiin 1980-luvulla erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutukset. Myös sosiaalialan opettajankoulutus käynnistyi 1980-luvun puolivälissä. Kolmannessa kokonaisuudessa käsitellään opettajaopiston muuttumista Jyväskylän ammatilliseksi opettajakorkeakouluksi. Tämä ajanjakso kesti seitsemän vuotta ja alkoi syksyllä 1990. Se piti sisällään suuria muutoksia koko ammatillisen opettajankoulutuksen kentällä. Koska kaikille ammattialoille oli jo tuolloin tarjolla opistoasteinen koulutus, opettajankoulutus lyheni joka alalla 40 opintoviikon mittaiseksi pedagogiseksi koulutukseksi. Siinä jo olemassa oleva ammattitaito löi kättä oppimisen ja ammatillisen kasvun ohjaamisen taidoille. Merkittäviä muutoksia olivat myös uuden lainsäädännön edellyttämä tutkimus- ja kehittämisvelvoite, joka koski kaikkia päätoimisia opettajia. Myös sapattivapaamahdollisuus sisältyi uuteen lainsäädäntöön. Kaikki tämä yhdessä synnytti opettajakorkeakouluun entistä vahvemman tutkimus-, kehittämis- ja kirjoittamisen kulttuurin. Neljäs kokonaisuus alkaa syksystä 1997, jolloin Jyväskylän ammatillisesta opettajakorkeakoulusta tuli osa Jyväskylän ammattikorkeakoulua. Opettajankoulutuksen alueellistamisen ohella aikaa leimaa vahva täydennyskoulutus ja kotimaisen ja kansainvälisen hanketyön ja koulutusliiketoiminnan voimistuminen. Myös verkko-opetuksen nopea kehittyminen oli leimallista tuolle ajalle. Julkaisu koostuu ns. kehyskertomuksista, joissa kuvataan kunkin vaiheen oleellisia käänteitä ja ammatilliseen opettajankoulutukseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia ratkaisuja. Lisäksi jokaiseen vaiheeseen liittyy Elettyä ja koettua -osio, jossa tuona aikana työssä mukana ollut henkilöstö, ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijat ja yhteistyökumppanit muistelevat ja kertovat kokemuksistaan opettajankoulutuksesta ja sen kehittämistyöstä.
*5203 $aThe publication is divided into four separate entities. The first one examines the preconditions that created the base for the need for vocational teacher education. This was a process that took decades during which the need for the vocational education and thereby the necessity for pedagogically competent teachers was recognised as a significant resource in societal development. The second part examines the origin of the Vocational Teacher Education College of Jyväskylä, and its activities over a period of 28 years. In the early stages, the teacher education college was founded to offer teacher education to predominantly female professions. In doing so it performed in connection with teacher education a significant task in developing the yet lacking college level education for predominantly female fields, such as clothing, catering, and beauty care. This development work later also formed the foundation for studies in these fields at the university of applied sciences level. In addition, the vocational teacher education college of Jyväskylä offered from the very beginning the possibility for pedagogical qualification and further education to those who had already worked in educational institutions or were seeking such work. The 1980s saw the launch of education for special education teachers and study counsellors. Teacher education for the field of social care was also launched in the mid-1980s. The third part deals with the conversion of the vocational teacher education college of Jyväskylä into a higher education institution, Jyväskylä Teacher Education College. This seven-year phase began in the autumn of 1990. It comprised great changes in the whole field of vocational teacher education. As postsecondary training was available in all vocational fields already at that time, teacher education was shortened in all professional fields to only a pedagogical programme comprising 40 credits. In it, existing professional skill linked up with the skills of guidance for learning and professional growth. Other significant changes included a legal requirement for research and development that applied to all full-time teacher educators. The possibility for a sabbatical leave was also included in the new legislation of vocational teacher education. All of this together gave rise to a stronger culture of research, development, and writing. The fourth part begins in September 1997 when the Jyväskylä Teacher Education College became part of the Jyväskylä University of Applied Sciences, thus named as JAMK Teacher Education College. In addition to the regionalisation of teacher education, typical features of that time include continuing education and the strengthening of domestic and international R&D project work and international education business. The rapid development of online teaching was also typical of the time. The publication comprises so-called frame stories, which describe significant events and societal solutions affecting professional teacher education in each phase. In addition, each phase includes a part of Lived and Experienced, in which personnel, vocational education students, and collaborative partners from that time discuss their memories and describe their experiences of teacher education and the work they did to develop it.
*530  $aJulkaistu myös verkkoaineistona.
*650 7$aammatillinen opettajankoulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12051
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$atutkimus- ja kehittämistoiminta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2039
*650 7$aoppimisympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$averkkopedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18442
*650 7$apedagoginen johtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23846
*650 7$anarratiivisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10164
*650 7$ayrkeslärarutbildning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12051
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aforskning och utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2039
*650 7$ainlärningsmiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$anätpedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18442
*650 7$apedagogiskt ledarskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23846
*650 7$anarrativitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10164
*7001 $aMutka, Ulla,$etoimittaja,$ekirjoittaja.
*7001 $aTurpeinen, Veijo,$etoimittaja,$ekirjoittaja.
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789518306491
*830 0$aJyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja,$x1456-2332 ;$v312.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Priimus-kokoelma37