Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Häiriö? : näkökulmia työrauhan säröihin koulu ssa
Muut nimekkeet Näkökulmia työrauhan säröihin koulu ssa
Julkaistu Vastapaino, Tampere : 2022.
Tallinna Raamatutrükikoja OÜ Tallinna :
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 281 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Yleinen huomautus Kirjoittajat: Maarit Alasuutari ja 13 muuta. Vertaisarvioitu.
Huomautus sisällöstä Johdanto: Mirka heittää kirjansa lätäkköön / Maija Lanas & Tomi Kiilakoski -- Osa 1: Häiriö pedagogisena ilmiönä -- Miten kiusaamistilanteissa olevista lapsista puhutaan? / Anne-Mari Väisänen & Maija Lanas -- Ongelmalapsi vai ei - kas, kas siinä kysymys : lasta koskevat tulkinnat varhaiskasvatuksessa / Anna Siippainen, Maarit Alasuutari & Zsuzsa Millei -- ADHD oireisessa koulu ssa : häiriön sosiokulttuurinen tarkastelu / Juho Honkasilta -- Häiriöitä bittivirrassa / Pekka Mertala -- Osa 2: Häiriö vertaisryhmän ilmiönä -- Hyödyllistä ja häiritsevää : nuorten vertaissuhteet opettajien tulkitsemina voimavaroina ja ongelmina / Riikka Korkiamäki & Vilma Wiro -- Kahden kehän koulu / Tomi Kiilakoski & Maija Lanas -- Häiriö on ryhmän hyödyntämisen ytimessä / Tiina Nikkola -- Osa 3: Häiriö yhteiskunnallisena ilmiönä -- Koulu tusmenestys ja pysyvä eriarvoisuus / Tomi Kiilakoski, Elina Pekkarinen & Pasi Haapakorva -- Rasismi ja nuorten koulu tuspolut / Anne-Mari Souto -- Häiritsevä potunmuussaus / Maija Lanas.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Mikä koulu ssa häiritsee? Ketä se häiritsee? Kun häiriötä pyritään kasvatuksessa korjaamaan, mitä oikeastaan korjataan - ja voiko sitä edes korjata? Erilaiset häiriöt koulu ssa ja kasvatuksessa tyypillisesti paikannetaan yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Häiriöitä yritetään korjata lapsia ja nuoria korjaamalla. Tämä kirja haastaa tällaisen lähestymistavan ottamalla lähtökohdakseen sen, ettei häiriö ole ihmisissä vaan heidän välillään. Häiriö on ensimmäinen suomalainen teos, jossa tarkastellaan häiriöitä koulu ssa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta. Teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia. Kirjassa häiriötä tarkastellaan pedagogisena, yhteiskunnallisena ja vertaisryhmän ilmiönä. Häiriö käsittelee muun muassa kiusaamista ja muita vertaishaasteita, aikuisen tulkintoja lapsen toiminnasta, ADHD-diagnoosia, ryhmiä ja kaverisuhteita koulu ssa sekä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja rasismia. Häiriö on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville. Teos tarjoaa käytännönläheisesti uusia ajattelun ja ymmärtämisen työkaluja sekä korjaamisen sijaan antaa luvan pysähtyä hetkeksi häiriöön kuuntelemaan.
Asiasana
Henkilönnimi Lanas, Maija, kirjoittaja, toimittaja. Kiilakoski, Tomi, kirjoittaja, toimittaja. Alasuutari, Maarit, kirjoittaja.
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto: ISBN 9789523970724
ISBN
*00004901cam a2200565 i 4500
*00132137
*00520221115123002.0
*008220413s2022 fi |||| |0| 0|fin|
*020 $a978-951-768-998-4$qpehmeäkantinen
*035 $a(FI-MELINDA)018200721
*040 $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-T$dFI-NL
*0410 $afin
*042 $afinb
*0801 $a373$21974/fin/fennica
*084 $a38.5$2ykl
*084 $a38.52$2ykl
*24500$aHäiriö? :$bnäkökulmia työrauhan säröihin koulu ssa /$cMaija Lanas & Tomi Kiilakoski (toim.).
*24630$aNäkökulmia työrauhan säröihin koulu ssa
*264 1$aTampere :$bVastapaino,$c2022.
*264 3$aTallinna :$bTallinna Raamatutrükikoja OÜ
*300 $a281 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aKirjoittajat: Maarit Alasuutari ja 13 muuta.
*500 $aVertaisarvioitu.
*5050 $aJohdanto: Mirka heittää kirjansa lätäkköön / Maija Lanas & Tomi Kiilakoski -- Osa 1: Häiriö pedagogisena ilmiönä -- Miten kiusaamistilanteissa olevista lapsista puhutaan? / Anne-Mari Väisänen & Maija Lanas -- Ongelmalapsi vai ei - kas, kas siinä kysymys : lasta koskevat tulkinnat varhaiskasvatuksessa / Anna Siippainen, Maarit Alasuutari & Zsuzsa Millei -- ADHD oireisessa koulu ssa : häiriön sosiokulttuurinen tarkastelu / Juho Honkasilta -- Häiriöitä bittivirrassa / Pekka Mertala -- Osa 2: Häiriö vertaisryhmän ilmiönä -- Hyödyllistä ja häiritsevää : nuorten vertaissuhteet opettajien tulkitsemina voimavaroina ja ongelmina / Riikka Korkiamäki & Vilma Wiro -- Kahden kehän koulu / Tomi Kiilakoski & Maija Lanas -- Häiriö on ryhmän hyödyntämisen ytimessä / Tiina Nikkola -- Osa 3: Häiriö yhteiskunnallisena ilmiönä -- Koulu tusmenestys ja pysyvä eriarvoisuus / Tomi Kiilakoski, Elina Pekkarinen & Pasi Haapakorva -- Rasismi ja nuorten koulu tuspolut / Anne-Mari Souto -- Häiritsevä potunmuussaus / Maija Lanas.
*520 $aMikä koulu ssa häiritsee? Ketä se häiritsee? Kun häiriötä pyritään kasvatuksessa korjaamaan, mitä oikeastaan korjataan - ja voiko sitä edes korjata? Erilaiset häiriöt koulu ssa ja kasvatuksessa tyypillisesti paikannetaan yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Häiriöitä yritetään korjata lapsia ja nuoria korjaamalla. Tämä kirja haastaa tällaisen lähestymistavan ottamalla lähtökohdakseen sen, ettei häiriö ole ihmisissä vaan heidän välillään. Häiriö on ensimmäinen suomalainen teos, jossa tarkastellaan häiriöitä koulu ssa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta. Teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia. Kirjassa häiriötä tarkastellaan pedagogisena, yhteiskunnallisena ja vertaisryhmän ilmiönä. Häiriö käsittelee muun muassa kiusaamista ja muita vertaishaasteita, aikuisen tulkintoja lapsen toiminnasta, ADHD-diagnoosia, ryhmiä ja kaverisuhteita koulu ssa sekä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja rasismia. Häiriö on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville. Teos tarjoaa käytännönläheisesti uusia ajattelun ja ymmärtämisen työkaluja sekä korjaamisen sijaan antaa luvan pysähtyä hetkeksi häiriöön kuuntelemaan.
*583 $aBTJ$5FENNI
*650 7$akäyttäytymishäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10573
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$asosiaalinen vuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10590
*650 7$akoulu t$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$akiusaaminen $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p71
*650 7$aongelmakäyttäytyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38147
*650 7$aryhmädynamiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14765
*650 7$avertaissuhteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26335
*650 7$asosiokulttuuriset tekijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21870
*650 7$asyrjintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6303
*650 7$aeriarvoisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3478
*650 7$akoulu kasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14839
*650 7$akohtaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22700
*650 7$akoulu kulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21845
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*7001 $aLanas, Maija,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000134581
*7001 $aKiilakoski, Tomi,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000150632
*7001 $aAlasuutari, Maarit,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000125997
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789523970724
*901 $b264$5FIKKA$c20220914232213.0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Mikä koulussa häiritsee? Ketä se häiritsee? Kun häiriöitä pyritään kasvatuksessa korjaamaan, mitä oikeastaan korjataan - ja voiko niitä edes korjata?
Erilaiset häiriöt koulussa ja kasvatuksessa paikannetaan yksittäisiin tyypillisesti lapsiin ja nuoriin. Niitä yritetään korjata näitä lapsia ja nuoria korjaamalla. Kirja haastaa tämän lähestymistavan. Teos ottaa lähtökohdakseen sen, ettei häiriö ole ihmisissä vaan heidän välillään. Se on ensimmäinen suomalainen teos, jossa tarkastellaan häiriöitä koulussa tai kasvatuksessa muusta kuin psykologisesta tai lääketieteellisestä näkökulmasta. Teoksessa suomalaiset tutkijat tuovat keskusteluun mukaan uusia yhteiskunnallisia, pedagogisia, sekä lapsuus- ja nuorisotutkimuksellisia näkökulmia.
Kirja tarkastelee häiriötä pedagogisena, vertaisryhmän ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Teos käsittelee muun muassa kiusaamista ja muita vertaishaasteita, aikuisen tulkintoja lapsen toiminnasta, ADHD-diagnoosia, ryhmiä ja kaverisuhteita koulussa, sekä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ja rasismia.
Kirja on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa toimiville. Se tarjoaa käytännönläheisesti uusia ajattelun ja ymmärtämisen työkaluja. Kirja antaa luvan pysähtyä hetkeksi häiriöön kuuntelemaan korjaamisen sijaan.