Gradian verkkokirjasto

Valloittava varhaiskasvatus : oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Valloittava varhaiskasvatus : oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
Muut nimekkeet
  • Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
Julkaistu
  • Vastapaino, Tampere : 2022. Hansaprint Turenki :
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
  • 3. korjattu ja laajennettu painos.
Ulkoasutiedot
  • 378 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Yleinen huomautus
  • Vertaisarvioitu.
  • Artikkelien kirjoittajat: Marja Leena Böök ja 17 muuta.
  • Toimittajat myös kirjoittajia.
Huomautus sisällöstä
  • Johdanto: Varhaiskasvatus valloittaa / Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen -- I Varhaiskasvatuksen lähtökohtia -- 1 Johdatus varhaiskasvatukseen / Paula Eerola-Pennanen, Mari Vuorisalo & Raija Raittila -- 2 Lasten oikeudet, toimijuus ja osallisuus oppimisessa / Leena Turja & Mari Vuorisalo -- 3 Opetussuunnitelma pedagogisena työvälineenä / Jenni Salminen & Pirjo-Liisa Poikonen -- 4 Moninaiset perheet ja varhaiskasvatus / Johanna Terävä & Marja Leena Böök -- II Pienen lapsen oppiminen -- 5 Kulttuurihistoriallinen lähestymistapa lapsen oppimiseen ja kehitykseen / Merja Koivula & Maritta Hännikäinen -- 6 Lapsen varhainen kehitys kommunikaation, vuorovaikutussuhteiden ja leikin näkökulmista / Merja Koivula & Marja-Leena Laakso -- 7 Fyysinen aktiivisuus lapsen kasvun ja kehityksen tukena / Anne Soini & Arja Sääkslahti -- 8 Oppimisen ja kehityksen haasteet / Leena Turja & Sari Lipponen -- 9 Kasvattaja lasten kehityksen ja oppimisen tukijana / Jenni Salminen -- 10 Leikki yhdistää lapsia ja aikuisia / Elina Lehtinen & Merja Koivula -- III Yksilöinä ryhmässä -- 11 Yhdenvertaisuus ja moninaisuus / Paula Eerola-Pennanen, Leena Turja & Sari Lipponen -- 12 Sukupuoli ja ikä / Anna Siippainen -- 13 Kulttuurinen monimuotoisuus / Paula Eerola-Pennanen -- 14 Eriarvoistuminen ja kamppailut omasta asemasta / Mari Vuorisalo & Paula Eerola-Pennanen -- 15 Yhteisöllisyys ja yksilöllisyys / Merja Koivula & Paula Eerola-Pennanen -- 16 Lasten vertaisoppiminen päiväkodissa / Merja Koivula -- IV Oppimisen ympäristöjä -- 17 Varhaiskasvatuksen pedagoginen toimintaympäristö / Raija Raittila & Anna Siippainen -- 18 Lastenkulttuuri / Mari-Jatta Rissanen & Marleena Mustola -- 19 Mediaympäristö / Marleena Mustola & Mari-Jatta Rissanen -- 20 Monilukutaito / Marleena Mustola & Merja Koivula.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Koivula, Merja, kirjoittaja, toimittaja.
  • Siippainen, Anna, kirjoittaja, toimittaja.
  • Eerola-Pennanen, Paula, kirjoittaja, toimittaja.
  • Böök, Marja Leena, kirjoittaja.
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 9789523970540
ISBN
  • 978-952-397-004-5
*00005876cam a2200817 i 4500
*00132213
*00520220714162534.0
*008220527s2022    fi a||||      |0| 0|fin|c
*020  $a978-952-397-004-5$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018228606
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-O$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a364$x-053.2$21974/fin/fennica
*0801 $a37$21974/fin/fennica
*080  $a372.3
*084  $a38.51$2ykl
*24500$aValloittava varhaiskasvatus :$boppimista, osallisuutta ja hyvinvointia /$ctoimittaneet Merja Koivula, Anna Siippainen, Paula Eerola-Pennanen.
*24630$aOppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
*250  $a3. korjattu ja laajennettu painos.
*264 1$aTampere :$bVastapaino,$c2022.
*264 3$aTurenki :$bHansaprint
*300  $a378 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aVertaisarvioitu.
*500  $aArtikkelien kirjoittajat: Marja Leena Böök ja 17 muuta.
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*5050 $aJohdanto: Varhaiskasvatus valloittaa / Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen -- I Varhaiskasvatuksen lähtökohtia -- 1 Johdatus varhaiskasvatukseen / Paula Eerola-Pennanen, Mari Vuorisalo & Raija Raittila -- 2 Lasten oikeudet, toimijuus ja osallisuus oppimisessa / Leena Turja & Mari Vuorisalo -- 3 Opetussuunnitelma pedagogisena työvälineenä / Jenni Salminen & Pirjo-Liisa Poikonen -- 4 Moninaiset perheet ja varhaiskasvatus / Johanna Terävä & Marja Leena Böök -- II Pienen lapsen oppiminen -- 5 Kulttuurihistoriallinen lähestymistapa lapsen oppimiseen ja kehitykseen / Merja Koivula & Maritta Hännikäinen -- 6 Lapsen varhainen kehitys kommunikaation, vuorovaikutussuhteiden ja leikin näkökulmista / Merja Koivula & Marja-Leena Laakso -- 7 Fyysinen aktiivisuus lapsen kasvun ja kehityksen tukena / Anne Soini & Arja Sääkslahti -- 8 Oppimisen ja kehityksen haasteet / Leena Turja & Sari Lipponen -- 9 Kasvattaja lasten kehityksen ja oppimisen tukijana / Jenni Salminen -- 10 Leikki yhdistää lapsia ja aikuisia / Elina Lehtinen & Merja Koivula -- III Yksilöinä ryhmässä -- 11 Yhdenvertaisuus ja moninaisuus / Paula Eerola-Pennanen, Leena Turja & Sari Lipponen -- 12 Sukupuoli ja ikä / Anna Siippainen -- 13 Kulttuurinen monimuotoisuus / Paula Eerola-Pennanen -- 14 Eriarvoistuminen ja kamppailut omasta asemasta / Mari Vuorisalo & Paula Eerola-Pennanen -- 15 Yhteisöllisyys ja yksilöllisyys / Merja Koivula & Paula Eerola-Pennanen -- 16 Lasten vertaisoppiminen päiväkodissa / Merja Koivula -- IV Oppimisen ympäristöjä -- 17 Varhaiskasvatuksen pedagoginen toimintaympäristö / Raija Raittila & Anna Siippainen -- 18 Lastenkulttuuri / Mari-Jatta Rissanen & Marleena Mustola -- 19 Mediaympäristö / Marleena Mustola & Mari-Jatta Rissanen -- 20 Monilukutaito / Marleena Mustola & Merja Koivula.
*650 7$avarhaiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aosallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$ayhteisöllisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5522
*650 7$alapsen kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2125
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aoppimisympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$aleikki-ikäiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6915
*650 7$ahyvinvointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$aopetussuunnitelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5140
*650 7$apäiväkodit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p282
*650 7$atoimijuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
*650 7$aryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1127
*650 7$avertaisoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21811
*650 7$amoninaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20627
*650 7$amonikulttuurisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10647
*650 7$asmåbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$adelaktighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$asammanhållning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5522
*650 7$abarnets utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2125
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$ainlärningsmiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$abarn i lekåldern$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6915
*650 7$avälfärd$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$aläroplaner$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5140
*650 7$adaghem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p282
*650 7$aagentskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
*650 7$agrupper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1127
*650 7$apeer learning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21811
*650 7$amångfald$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20627
*650 7$amångkulturalism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10647
*7001 $aKoivula, Merja,$ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aSiippainen, Anna,$ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aEerola-Pennanen, Paula,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000151501
*7001 $aBöök, Marja Leena,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000108655
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789523970540
*901  $aMU20220623$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Uusi, vuonna 2022 laajennettu ja päivitetty laitos. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 haastaa miettimään varhaiskasvatuksen toimintatavat, rutiinit ja säännöt uusiksi, sillä se korostaa lasten kuulemista ja lapsen aktiivista toimijuutta ja osallisuutta. Valloittava varhaiskasvatus kannustaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia tarjoamaan lapsille tilanteita, joissa he voivat kokeilla ja harjoitella demokraattisia yhtistyötaitoja, omien mielipiteiden muodostamista ja ilmaisemista, toisten kuuntelemista ja heidän asemaansa asettumista sekä eri näkökulmien perustelemista ja yhteisen ratkaisun löytämistä. Tarpeettoman usein aikuiset tekevät asioita valmiiksi lasten puolesta, vaikka lapsilla olisi kykyä ja halua osallistua aikuisten rinnalla toimintaan ja sen suunnitteluun. Kokemus osallisuudesta herättää lapsissa positiivisia tunteita yhteenkuuluvuudesta ja hyväksytyksi tulemisesta. He tuntevat myös ylpeyttä ja iloa haasteista selviämisestä sekä omasta ja ryhmän osaamisesta. Valloittava varhaiskasvatus perustuu tuoreimpaan tutkimustietoon. Sen kirjoittajat ovat varhaiskasvatustieteen opettajia ja tutkijoita.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.51