Gradian verkkokirjasto

Koskettava koulu : koskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Koskettava koulu : koskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa
Muut nimekkeet
  • Koskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa
Julkaistu
  • Gaudeamus, [Helsinki] : [2023] Printon Trükikoda Tallinna : ©2023
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 382 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Yleinen huomautus
  • Vertaisarvioitu.
  • Koneen säätiö on tukenut teoksen kirjoittamista.
  • Kirjoittajat: Liisa Tainio ja seitsemän muuta.
  • Toimittajat myös kirjoittajia.
Huomautus bibliografiasta ym.
  • Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä
  • Esipuhe -- I JOHDATUS KOSKETUKSEN TUTKIMUKSEEN -- Kosketustutkimus koulun kontekstissa / Ulla Karvonen, Liisa Tainio ja Pilvi Heinonen -- II KOSKETUKSEN VUOROVAIKUTUSTEHTÄVÄT KOULUSSA Kohtaava kosketus : kättely ja halaus rituaalisina kohtaamiskäytänteinä / Liisa Tainio ja Ulla Karvonen -- Välittävä kosketus : myötäeläminen ja lohduttaminen / Ulla Karvonen ja Liisa Tainio -- Kehuva kosketus : kehuminen, kannustaminen ja rohkaiseminen / Ulla Karvonen ja Pilvi Heinonen -- Ohjaileva kosketus : huomion suuntaaminen pedagogiseen toimintaan / Sara Routarinne, Ulla Karvonen ja Pilvi Heinonen -- Liittoutuva kosketus : nojailua, läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta / Pilvi Heinonen, Liisa Tainio ja Kreeta Niemi -- Leikillinen kosketus : kiusoittelua, flirttailua ja kiusan uhkaa / Liisa Tainio ja Sara Routarinne -- Rajoittava kosketus : suojeleminen, kurinpito ja hätävarjelu / Ulla Karvonen ja Liisa Tainio -- Rankaiseva kosketus : ruumiillinen kurittaminen koulussa / Ulla Karvonen ja Liisa Tainio -- Koskettamisen rajat ja rajankäynnit / Liisa Tainio, Pilvi Heinonen ja Ulla Karvonen -- III NÄKYMIÄ KOSKETUKSEEN KOULUSSA -- Kosketus ja koulutila : vuorovaikutusta avoimissa koulutiloissa / Kreeta Niemi -- Tietoinen kosketus : kokemuksia erityisluokalta / Sanna Halla-aho ja Lauri Jäntti -- Näkevät ja kuulevat kädet / Jaana Erkkilä-Hill -- Kirjallisuus -- Liite: Litterointimerkit -- Kirjoittajat.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Koskettaminen on koulussa arkinen ja luonteva vuorovaikutuksen ja pedagogisen toiminnan väline: sillä voi kehua ja kannustaa, osoittaa välittämistä, opettaa taitoja ja ohjata. Kuitenkin kosketus voi myös satuttaa – koskettamalla voidaan kiusata ja häiritä. Koskettava koulu tarjoaa tuoretta tutkimustietoa erityisesti peruskoulun kosketuskulttuurista ja koskettamisen normeista. Fokuksessa on opettajien ja oppilaiden välinen sekä oppilaiden keskinäinen vuorovaikutus. Teos paljastaa, miten oppilaat koulussa rakentavat vuorovaikutussuhteita keskenään kosketuksen avulla ja miten opettaja valjastaa koskettamisen osaksi kasvatus- ja opetustyötään. Teos sopii kaikille koulun vuorovaikutuksesta kiinnostuneille ja auttaa erityisesti opetus- ja kasvatustyössä toimivia pohtimaan kosketuksen merkitystä vuorovaikutuksen keskeisenä keinona.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Tainio, Liisa, kirjoittaja, toimittaja.
  • Karvonen, Ulla, kirjoittaja, toimittaja.
  • Heinonen, Pilvi, kirjoittaja, toimittaja.
Yhteisönnimi
  • Gaudeamus oy, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-345-220-6
*00005611cam a2200709 i 4500
*00132655
*00520230327110714.0
*008230303t20232023fi a          |0| 0|fin| 
*020  $a978-952-345-220-6$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-BTJ)7337690
*035  $a(FI-MELINDA)018641754
*040  $aFI-Hul$bfin$erda$dFI-NL$dFI-Tamy$dFI-BTJ
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a373$21974/fin/fennica
*084  $a38.5$2ykl
*084  $a38$2ykl
*084  $a38.52$2ykl
*24500$aKoskettava koulu :$bkoskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa /$ctoimittaneet Liisa Tainio, Ulla Karvonen & Pilvi Heinonen.
*24630$aKoskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa
*264 1$a[Helsinki] :$bGaudeamus,$c[2023]
*264 3$aTallinna :$bPrinton Trükikoda
*264 4$c©2023
*300  $a382 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aVertaisarvioitu.
*500  $aKoneen säätiö on tukenut teoksen kirjoittamista.
*500  $aKirjoittajat: Liisa Tainio ja seitsemän muuta.
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*50500$tEsipuhe --$tI JOHDATUS KOSKETUKSEN TUTKIMUKSEEN --$tKosketustutkimus koulun kontekstissa /$rUlla Karvonen, Liisa Tainio ja Pilvi Heinonen --$tII KOSKETUKSEN VUOROVAIKUTUSTEHTÄVÄT KOULUSSA$tKohtaava kosketus : kättely ja halaus rituaalisina kohtaamiskäytänteinä /$rLiisa Tainio ja Ulla Karvonen --$tVälittävä kosketus : myötäeläminen ja lohduttaminen /$rUlla Karvonen ja Liisa Tainio --$tKehuva kosketus : kehuminen, kannustaminen ja rohkaiseminen /$rUlla Karvonen ja Pilvi Heinonen --$tOhjaileva kosketus : huomion suuntaaminen pedagogiseen toimintaan /$rSara Routarinne, Ulla Karvonen ja Pilvi Heinonen --$tLiittoutuva kosketus : nojailua, läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta /$rPilvi Heinonen, Liisa Tainio ja Kreeta Niemi --$tLeikillinen kosketus : kiusoittelua, flirttailua ja kiusan uhkaa /$rLiisa Tainio ja Sara Routarinne --$tRajoittava kosketus : suojeleminen, kurinpito ja hätävarjelu /$rUlla Karvonen ja Liisa Tainio --$tRankaiseva kosketus : ruumiillinen kurittaminen koulussa /$rUlla Karvonen ja Liisa Tainio --$tKoskettamisen rajat ja rajankäynnit /$rLiisa Tainio, Pilvi Heinonen ja Ulla Karvonen --$tIII NÄKYMIÄ KOSKETUKSEEN KOULUSSA --$tKosketus ja koulutila : vuorovaikutusta avoimissa koulutiloissa /$rKreeta Niemi --$tTietoinen kosketus : kokemuksia erityisluokalta /$rSanna Halla-aho ja Lauri Jäntti --$tNäkevät ja kuulevat kädet /$rJaana Erkkilä-Hill --$tKirjallisuus --$tLiite: Litterointimerkit --$tKirjoittajat.
*520  $aKoskettaminen on koulussa arkinen ja luonteva vuorovaikutuksen ja pedagogisen toiminnan väline: sillä voi kehua ja kannustaa, osoittaa välittämistä, opettaa taitoja ja ohjata. Kuitenkin kosketus voi myös satuttaa – koskettamalla voidaan kiusata ja häiritä. Koskettava koulu tarjoaa tuoretta tutkimustietoa erityisesti peruskoulun kosketuskulttuurista ja koskettamisen normeista. Fokuksessa on opettajien ja oppilaiden välinen sekä oppilaiden keskinäinen vuorovaikutus. Teos paljastaa, miten oppilaat koulussa rakentavat vuorovaikutussuhteita keskenään kosketuksen avulla ja miten opettaja valjastaa koskettamisen osaksi kasvatus- ja opetustyötään. Teos sopii kaikille koulun vuorovaikutuksesta kiinnostuneille ja auttaa erityisesti opetus- ja kasvatustyössä toimivia pohtimaan kosketuksen merkitystä vuorovaikutuksen keskeisenä keinona.
*583  $aBTJ$5FENNI
*650 7$akosketus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1964
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$asosiaalinen vuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10590
*650 7$akoulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$aperuskoulu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2518
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aoppilaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$akoululaiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16485
*650 7$aopettaja-oppilassuhde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1050
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aberöring$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1964
*650 7$aväxelverkan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$asocial interaktion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10590
*650 7$askolor (läroanstalter)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$agrundskolan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2518
*650 7$alärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aelever$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$askolelever$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16485
*650 7$aförhållandet lärare-elev$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1050
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*7001 $aTainio, Liisa,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000089956
*7001 $aKarvonen, Ulla,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000211817
*7001 $aHeinonen, Pilvi,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000175719
*7102 $aGaudeamus oy,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000210480
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230303$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4$qFI-NL$5MELINDA
*901  $aMU20230324$5FENNI
*974  $aKV$bTT0047004$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Saako koulussa koskettaa? Miten kosketus näkyy opettajan työssä? Millaisia kosketuksia oppilaat muistelevat jälkeenpäin? Entä mihin piirtyvät miellyttävän tai epämukavan koskettamisen rajat? Koskettaminen on koulussa arkinen ja luonteva vuorovaikutuksen ja pedagogisen toiminnan väline: sillä voi kehua ja kannustaa, osoittaa välittämistä, opettaa taitoja ja ohjata. Kuitenkin kosketus voi myös satuttaa – koskettamalla voidaan kiusata ja häiritä. Koskettava koulu tarjoaa tuoretta tutkimustietoa erityisesti peruskoulun kosketuskulttuurista ja koskettamisen normeista. Fokuksessa on opettajien ja oppilaiden välinen sekä oppilaiden keskinäinen vuorovaikutus. Teos paljastaa, miten oppilaat koulussa rakentavat vuorovaikutussuhteita keskenään kosketuksen avulla ja miten opettaja valjastaa koskettamisen osaksi kasvatus- ja opetustyötään. Teos sopii kaikille koulun vuorovaikutuksesta kiinnostuneille ja auttaa erityisesti opetus- ja kasvatustyössä toimivia pohtimaan kosketuksen merkitystä vuorovaikutuksen keskeisenä keinona.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.5