Gradian verkkokirjasto

Tunnelukutaito : avain yksilön ja yhteiskunnan menestykseen
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Tunnelukutaito : avain yksilön ja yhteiskunnan menestykseen
Muut nimekkeet
  • Avain yksilön ja yhteiskunnan menestykseen
Julkaistu
  • Minea, Helsinki : [2023] Grano Oy, 2023.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 295 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Yleinen huomautus
  • Kirjoittajat: Pia-Christina Roth ja 18 muuta.
Huomautus sisällöstä
  • Esipuhe: Mikä tunnelukutaito? / Pia-Christina Roth, Anne Korhonen ja Jari Saarenpää -- Johdanto / Pia-Christina Roth -- Tunnelukutaito yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta / Ida Nevalainen -- Kodin, varhaiskasvatuksen ja koulun mahdollisuudet lasten tunne-elämän ja tunnesäätelyn kehityksen edistäjinä / Kaija Puura -- Tunnelukutaito itsetunnon kehittymisen keskiössä / Paula Mäkelä -- Tunnetaitoisena menestyneeksi ja aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi / Laura-Maria Sinisalo -- Tunnelukutaidon merkitys kiusaamisen ehkäisemisessä / Gunilla Lönnberg -- Lapsena opitut stressinkäsittelytaidot elämän läpi kantavana supervoimana / Miia Huitti -- Neuropsykiatrinen näkökulma tunnetaitojen tukemiseen koulussa - tarkastelussa ADHD / Laura Sokka -- Kanadan malli - tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus kouluissa / Alina Rukkila -- Tunnelukutaidon merkitys vanhemmuudessa / Marja Kaivola -- Lapsen itsesäätely osana kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehitystä / Jouni Veijalainen -- Itsemyötätuntoinen minä / Kati Piipari -- Empatiataitoja voi kehittää / Petra Alijärvi -- Tunnelukutaito parisuhteen ja perheen hyvinvoinnin näkökulmasta / Hanna Ranssi-Matikainen -- Tulevaisuuden työelämätaidot yhteistyön, vuorovaikutuksen ja konfliktinratkaisukyvyn näkökulmasta / Leea Kantelus -- Tunnelukutaito oppimisen oivalluttajana ja kukoistavan työelämän perustana / Anne Korhonen -- Toimivat tunneprosessit järkevän päätöksenteon edellytyksenä / Mika Jakovaara -- Tunnelukutaito on johtajuuden ydintä / Pia-Christina Roth ja Jari Saarenpää -- Tunnelukutaito - yleisimmät kysymykset ja pohdinnat / Jaana Sielunahjo.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Miten tunnelukutaito voi auttaa meitä menestymään elämän eri vaiheissa? Voisiko tunnelukutaitoolla pohja tulevaisuuden työelämätaidoille ja tarjota valmiuksia vanhemmuuteen? Tunnelukutaito on avain sekä yksilön että yhteiskunnan menestykseen, sillä kyky olla vuorovaikutuksessa rakentavalla tavalla on vähintäänkin yhtä tärkeä taito kuin perinteinen lukutaito. Tunteiden lukutaito vahvistaa lasten ja nuorten omaa, sisäistä motivaatiota ja tunne-elämän hallintaa. Se tarjoaa työkaluja asettaa rajoja ja tukee samalla lasten ja nuorten mielenterveyttä. Parhaimmillaan tunnelukutaidolla luodaan kiusaamisvastaista tahtotilaa. Tunnelukutaito tukee oppimisvalmiuksia ja siksi sen oppimisen tulisi olla jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus. Tästä syystä tunnelukutaito ansaitsee päästä lukutaidon rinnalle koulujen opetusohjelmaan.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Roth, Pia-Christina, toimittaja, kirjoittaja.
  • Korhonen, Anne, toimittaja, kirjoittaja.
  • Saarenpää, Jari, toimittaja, kirjoittaja.
ISBN
  • 978-952-7498-11-8
*00005662cam a2200661 i 4500
*00132866
*00520230614205138.0
*008221029s2023    fi ||||       |0| 0|fin|c
*020  $a978-952-7498-11-8$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-BTJ)7344198
*035  $a(FI-MELINDA)018646170
*040  $aFI-Halti$bfin$erda$dFI-BTJ$dFI-NL$dFI-KV
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a159.94/.95$21974/fin/fennica
*0801 $a37$21974/fin/fennica
*084  $a38.5$2ykl
*084  $a38$2ykl
*084  $a14.16$2ykl
*24500$aTunnelukutaito :$bavain yksilön ja yhteiskunnan menestykseen /$c(toim.) Pia-Christina Roth, Anne Korhonen, Jari Saarenpää.
*24630$aAvain yksilön ja yhteiskunnan menestykseen
*264 1$aHelsinki :$bMinea,$c[2023]
*264 3$bGrano Oy,$c2023.
*300  $a295 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aKirjoittajat: Pia-Christina Roth ja 18 muuta.
*5050 $aEsipuhe: Mikä tunnelukutaito? / Pia-Christina Roth, Anne Korhonen ja Jari Saarenpää -- Johdanto / Pia-Christina Roth -- Tunnelukutaito yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta / Ida Nevalainen -- Kodin, varhaiskasvatuksen ja koulun mahdollisuudet lasten tunne-elämän ja tunnesäätelyn kehityksen edistäjinä / Kaija Puura -- Tunnelukutaito itsetunnon kehittymisen keskiössä / Paula Mäkelä -- Tunnetaitoisena menestyneeksi ja aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi / Laura-Maria Sinisalo -- Tunnelukutaidon merkitys kiusaamisen ehkäisemisessä / Gunilla Lönnberg -- Lapsena opitut stressinkäsittelytaidot elämän läpi kantavana supervoimana / Miia Huitti -- Neuropsykiatrinen näkökulma tunnetaitojen tukemiseen koulussa - tarkastelussa ADHD / Laura Sokka -- Kanadan malli - tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus kouluissa / Alina Rukkila -- Tunnelukutaidon merkitys vanhemmuudessa / Marja Kaivola -- Lapsen itsesäätely osana kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehitystä / Jouni Veijalainen -- Itsemyötätuntoinen minä / Kati Piipari -- Empatiataitoja voi kehittää / Petra Alijärvi -- Tunnelukutaito parisuhteen ja perheen hyvinvoinnin näkökulmasta / Hanna Ranssi-Matikainen -- Tulevaisuuden työelämätaidot yhteistyön, vuorovaikutuksen ja konfliktinratkaisukyvyn näkökulmasta / Leea Kantelus -- Tunnelukutaito oppimisen oivalluttajana ja kukoistavan työelämän perustana / Anne Korhonen -- Toimivat tunneprosessit järkevän päätöksenteon edellytyksenä / Mika Jakovaara -- Tunnelukutaito on johtajuuden ydintä / Pia-Christina Roth ja Jari Saarenpää -- Tunnelukutaito - yleisimmät kysymykset ja pohdinnat / Jaana Sielunahjo.
*520  $aMiten tunnelukutaito voi auttaa meitä menestymään elämän eri vaiheissa? Voisiko tunnelukutaitoolla pohja tulevaisuuden työelämätaidoille ja tarjota valmiuksia vanhemmuuteen? Tunnelukutaito on avain sekä yksilön että yhteiskunnan menestykseen, sillä kyky olla vuorovaikutuksessa rakentavalla tavalla on vähintäänkin yhtä tärkeä taito kuin perinteinen lukutaito. Tunteiden lukutaito vahvistaa lasten ja nuorten omaa, sisäistä motivaatiota ja tunne-elämän hallintaa. Se tarjoaa työkaluja asettaa rajoja ja tukee samalla lasten ja nuorten mielenterveyttä. Parhaimmillaan tunnelukutaidolla luodaan kiusaamisvastaista tahtotilaa. Tunnelukutaito tukee oppimisvalmiuksia ja siksi sen oppimisen tulisi olla jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus. Tästä syystä tunnelukutaito ansaitsee päästä lukutaidon rinnalle koulujen opetusohjelmaan.
*650 7$atunnetaidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23975
*650 7$asosiaaliset taidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6444
*650 7$atunnekasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24837
*650 7$aoppimisvalmiudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9706
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$atunteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3485
*650 7$atunne-elämän kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12114
*650 7$aitsesäätely (psykologia)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14462
*650 7$aitsensä hyväksyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p39796
*650 7$aempatia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8625
*650 7$atyöyhteisötaidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24888
*650 7$aemotionella färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23975
*650 7$asocial kompetens$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6444
*650 7$asocialt och emotionellt lärande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24837
*650 7$ainlärningsförutsättningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9706
*650 7$akänslor$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3485
*650 7$aemotionell utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12114
*650 7$asjälvreglering (psykologi)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14462
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$asjälvacceptans$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p39796
*650 7$aempati$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8625
*650 7$amedarbetarkompetens$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24888
*7001 $aRoth, Pia-Christina,$etoimittaja,$ekirjoittaja.
*7001 $aKorhonen, Anne,$etoimittaja,$ekirjoittaja.
*7001 $aSaarenpää, Jari,$etoimittaja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000172456
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230307$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4$qFI-NL$5MELINDA
*901  $aMU20230310$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Miten tunnelukutaito voi auttaa meitä menestymään elämän eri vaiheissa? Voisiko tunnelukutaito edesauttaa tulevaisuuden työelämän taitoja ja tarjota valmiuksia vanhemmuuteen? Tunnelukutaito on avain sekä yksilön että yhteiskunnan menestykseen, sillä kyky olla vuorovaikutuksessa rakentavalla tavalla on vähintäänkin yhtä tärkeä taito kuin perinteinen lukutaito. Tunteiden lukutaito mahdollistaa lasten ja nuorten omaa, sisäistä motivaatiota ja tunne-elämän hallintaa. Se tarjoaa työkaluja asettaa rajoja, tukien samalla lasten ja nuorten mielenterveyttä. Parhaimmillaan tunnelukutaidolla luodaan kiusaamisvastaista tahtotilaa. Tunnelukutaito tukee oppimisvalmiuksia ja siksi sen oppimisen tulisi olla jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus. Tästä syystä tunnelukutaito ansaitsee päästä lukutaidon rinnalle koulujen opetusohjelmaan. Tämä kirja on saanut alkunsa kansalaisaloitteesta sekä sen pohjalta syntyneestä lakialoitteesta tunne- ja vuorovaikutustaitojen eli tunnelukutaidon kirjaamiseksi perusopetuslakiin. Artikkelin tähän kirjaan ovat kirjoittaneet asiantuntijat Petra Alijärvi, Miia Huitti, Mika Jakovaara, Marja Kaivola, Leea Kantelus, Anne Korhonen, Gunilla Lönnberg, Paula Mäkelä, Ida Nevalainen, Kati Piipari, Kaija Puura, Hanna Ranssi-Matikainen, Pia-Christina Roth, Alina Rukkila, Jari Saarenpää, Jaana Sielunaho, Laura-Maria Sinisalo, Laura Sokka, Jouni Veijalainen.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.5