Gradian verkkokirjasto

Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Alasuutari, Maarit, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä
Muut nimekkeet
  • Oppimista tukeva dokumentointi käytännössä
Julkaistu
  • PS-kustannus, Jyväskylä : [2023] Balto print, Liettua : 2023.
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 211 sivua ; 21 cm
Huomautus sisällöstä
  • I Johdatus dokumentaatioon -- 1 Käsitteellisiä näkökulmia dokumentaatioon ja kirjaamiseen -- 2 Pedagogisen asiakirjan tavoitteet, tehtävät ja elämänkaari -- 3 Pedagogisten asiakirjojen ja kirjaamisen merkitys opettajien näkökulmasta -- II Hyvän kirjaamisen periaatteet -- 4 Oppijasta ja hänen kokonaistilanteestaan kirjoittaminen -- 5 Tavoitteiden asettaminen -- 6 Pedagogisten ratkaisujen ja tukitoimien kirjaaminen -- 7 Oppijoiden ääni ja osallisuus asiakirjojen laadinnassa -- 8 Asiakirjojen laatiminen yhteistyössä vanhempien kanssa -- 9 Ammatilliset yhteistyötahot pedagogisissa asiakirjoissa.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Heiskanen, Noora, kirjoittaja.
  • Rantala, Anja, kirjoittaja.
  • Vehkakoski, Tanja, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • PS-kustannus, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-370-396-4
*00002815cam a22004694i 4500
*00132870
*00520230821102023.0
*008230216s2023    fi ||||| |||| 00||0 fin|c
*020  $a978-952-370-396-4$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018727964
*040  $aFI-KV$bfin$erda$dFI-NL$dFI-Halti
*0410 $afin
*042  $afinb
*084  $a38$2ykl
*1001 $aAlasuutari, Maarit,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000125997
*24510$aHyvä pedagoginen kirjaaminen :$boppimista tukeva dokumentointi käytännössä /$cMaarit Alasuutari, Noora Heiskanen, Anja Rantala ja Tanja Vehkakoski.
*24630$aOppimista tukeva dokumentointi käytännössä
*264 1$aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c[2023]
*264 3$aLiettua :$bBalto print,$c2023.
*300  $a211 sivua ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*5050 $aI Johdatus dokumentaatioon -- 1 Käsitteellisiä näkökulmia dokumentaatioon ja kirjaamiseen -- 2 Pedagogisen asiakirjan tavoitteet, tehtävät ja elämänkaari -- 3 Pedagogisten asiakirjojen ja kirjaamisen merkitys opettajien näkökulmasta -- II Hyvän kirjaamisen periaatteet -- 4 Oppijasta ja hänen kokonaistilanteestaan kirjoittaminen -- 5 Tavoitteiden asettaminen -- 6 Pedagogisten ratkaisujen ja tukitoimien kirjaaminen -- 7 Oppijoiden ääni ja osallisuus asiakirjojen laadinnassa -- 8 Asiakirjojen laatiminen yhteistyössä vanhempien kanssa -- 9 Ammatilliset yhteistyötahot pedagogisissa asiakirjoissa.
*594  $aTARKISTETTU ENNAKKOTIETO / KIRJAVÄLITYS$5FENNI
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$adokumentointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16361
*650 7$akirjaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3802
*650 7$aasiakirjat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2325
*650 7$asuunnitelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1751
*650 7$apedagoginen suunnittelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23087
*650 7$aosaamisen kehittäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38391
*650 7$aarviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$aselonteot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21538
*7001 $aHeiskanen, Noora,$ekirjoittaja.
*7001 $aRantala, Anja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000111155
*7001 $aVehkakoski, Tanja,$ekirjoittaja.
*7102 $aPS-kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000220565
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230317 - 20230727$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4:08908e370009ba3d1a140742c72de373273024d29090317a20a195c77036e96b$qFI-NL$5MELINDA
*974  $aKV$bTT0048131$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Pedagogiset asiakirjat ovat osa opettajien työtä kaikissa koulutuspolun vaiheissa. Asiakirjat luovat perustaa opetuksen järjestämiselle sekä ohjaavat tuen käytäntöjä. Ne myös muovaavat oppijoista rakentuvaa kuvaa. Mitä hyvä pedagoginen kirjaaminen on? Millaiset kirjaamiskäytänteet toimivat oppijan tukena ja äänenä? Miten dokumentointi voi puolestaan auttaa kasvatus- ja opetustyön ammattilaista? Kirja kokoaa sekä tutkimustietoa että käytännön esimerkkejä hyvästä pedagogisesta kirjoittamisesta ja dokumentoinnista. Kirja on suunnattu varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella työskenteleville opettajille ja muulle henkilökunnalle sekä vanhemmille. Se sopii hyvin myös oppikirjaksi alan oppilaitoksiin. PsT, dosentti Maarit Alasuutari työskentelee varhaiskasvatustieteen professorina Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella. Hänen tutkimusintressinsä ovat kohdistuneet muun muassa dokumentaatioon varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja yksilöllisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin sekä vanhempien ja kasvattajien yhteistyöhön. KT, VEO Noora Heiskanen työskentelee yliopistotutkijana Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian osastolla. Hän tutkii erityisesti varhaiserityiskasvatukseen liittyviä teemoja, kuten tuen suunnittelua, dokumentointia ja arviointia, lasten käyttäytymisen tukemista ja osallisuutta. KT, EO Anja Rantala on toiminut varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajana sekä sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen ja yliopiston lehtorina. Hänen opetus- ja tutkimustyönsä keskeisenä teemana on ollut perheiden ja ammattilaisten yhteistyö. KT, dosentti Tanja Vehkakoski työskentelee erityispedagogiikan yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella. Hän on tutkinut ammatillisessa kielenkäytössä lapselle rakentuvia merkityksiä, luokkahuonevuorovaikutusta ja esi- ja perusopetuksessa laadittujen kolmiportaisen tuen asiakirjojen kirjaamiskäytäntöjä.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38