Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Pessimism i opetuksessa : vaatimattomia vinkkejä opettajalle
Muut nimekkeet Vaatimattomia vinkkejä opettajalle
Julkaistu PS-kustannus, Jyväskylä : [2023]
BALTO print, Liettua : 2023.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 357 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Yleinen huomautus Kirjoittajat: Hanna Alaniska ja 20 muuta. Julkaisuun liittyy digitaalisia aineistoja, joka ovat käytettävissä QR-koodien kautta.
Huomautus bibliografiasta ym. Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä Matkalla pessimism ipedagogiikan äärille / Paula Vaskuri, Maija Saviniemi, Merja Maikkola ja Milla Kinnunen -- Osa 1. Pessimism ipedagogiikan yleinen perusta -- Suuntana rakkaus : empaattinen pessimism i yhteisön ammattitaitona / Maija Lanas -- "Meen varmaan taas ihan kipsiin!" : psykologinen turvallisuus oppimisessa / Virpi Pietikäinen ja Niina Susan Sassali -- Tämän kaiken on täytynyt heijastua lasteni käytökseen! : mitä oman epätäydellisyyden hyväksyminen voi opettaa kasvattajalle / Juha T. Hakala -- Älä rakasta työtäsi liikaa : kuusitoista neuvoa käytännön työelämään / Maija Saviniemi -- Riisuisinko supersankariviittani? : esihenkilötyössä tunteita ei voi piilottaa / Paula Vaskuri -- Ei kai rehtorillakaan aina tarvitse olla hyvä päivä? : positiivisen johtamisen perusteet pessimisteille / Sanna Wenström -- Osa 2. Pessimism ipedagogiikka eri oppiaineissa ja opetusmenetelmissä -- Pakkobulle ei maistu mulle eikä sulle : millä eväillä ruotsia opetetaan ja opitaan? / Elisa Risto ja Eero Talonen -- Olipa hyvä virhe! : virheiden mahdollisuudet kielen oppimisessa / Sisko Brunni -- Voiko koululaiset saada osoittamaan mieltään lukemisen puolesta? : kohtuullista lukuintoa / Minna Sääskilahti -- Kukaan mitään kymmenessä minuutissa opi : oppimisen mikrohippuset / Jaana Suviniitty -- "Voi että mä oon tyhymä!" : vertaisoppiminen voimavarana / Hanna Alaniska ja Merja Maikkola -- Epäonnistuuko etäopetus? : korona ja etäopetuksen mustat joutsenet / Paula Vaskuri -- Osa 3. Pessimism ipedagogisia näkökulmia koulumaailmaan -- Kodin ja koulun yhteistyö – tuomittu epäonnistumaan? / Teija Kähkönen -- "Kyllähän nää tiiät, ettei meistä mittään professuureja tuu." : oppilas ja erityisopettaja riittävän hyvää määrittelemässä / Heini Järvenpää -- "Kannattaako yhden opiskelijan takia hissiä rakentaa?" : saavutettavuuden toteutuminen koulutuksessa / Iiris Happo -- Armollisuus ei tule pyytämättä : lukiolaiset suorittamisen ristipaineessa / Maija Saviniemi ja Milla Kinnunen -- Missinhymy naamalle ja käytävälle hiihtelemään : miten selvitä hengissä rehtorin ja lehtorin työssä / Maija Saviniemi -- Uhka vai uusi näkökulma? : pessimism ipedagogiikan hyödyntäminen jatkuvasti muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa / Sanna Velin -- Käynnistitkö jo tietokoneen uudelleen? : opetuksen tietojärjestelmien ylläpito ja digipedagoginen tuki / Katja Lempinen ja Matias Nevaranta -- Matka pessimism ipedagogiikan äärillä jatkuu / Maija Saviniemi, Paula Vaskuri, Merja Maikkola ja Milla Kinnunen -- Liite: Pessimism ipedagogiikan synty.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Pessimisti ei pety, hänen lasinsa on puoliksi tyhjä ja elämänsä yhtä riman alitusta - vai onko sittenkään? Voiko pessimistinen ajattelutapa olla joillekin myös vahvuus? Voisivatko elämän harmaammat sävyt olla jopa oppimisen polttoainetta? Pessimism i opetuksessa ei tarkoita tavoitteettomuutta tai luovuttamista vaan sitä, että edistymiseen suhtaudutaan lempeästi, hampaita kiristelemättä ja jopa humoristisesti. Jos tavoitteissa päästään edes puoliväliin, on pessimism in mukaan menty jo pitkälle. Toisaalta pessimism ipedagogi voi myös hallitusti laskea rimaa, sillä edessä ei siinnä pettymys vaan armollisuus ja rohkea erilaisten tunteiden kohtaaminen. Tässä teoksessa pureudutaan työtapaan, jossa korostetaan armollista tavoitteiden suuntaan etenemistä, luottamuksellista ilmapiiriä ja pilkettä silmäkulmassa. Epäonnistumisiin pyritään varautumaan, mutta ne hyväksytään aidosti osaksi oppimisprosessia. Teos tarjoaa käytännön vertaistukea opettajan työhön sekä konkreettisia - mutta pessimism in hengessä vaatimattomia - vinkkejä ja ideoita arkeen. Kirjan antia voi soveltaa niin opetukseen, kehittämiseen kuin työyhteisön rakentamiseen ja vahvistamiseen.
Asiasana
Henkilönnimi Saviniemi, Maija, kirjoittaja, toimittaja. Maikkola, Merja, kirjoittaja, toimittaja. Vaskuri, Paula, kirjoittaja, toimittaja. Kinnunen, Milla, toimittaja. Alaniska, Hanna, kirjoittaja.
Yhteisönnimi PS-kustannus, kustantaja.
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto: ISBN 9789523704398
ISBN
*00008674cam a2200973 i 4500
*00132871
*00520231025134451.0
*008230316s2023 fi a e b 000|0 fin|
*020 $a978-952-370-395-7$qpehmeäkantinen
*035 $a(FI-BTJ)7367248
*035 $a(FI-MELINDA)018727949
*040 $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL$dFI-Ceamk$dFI-R$dFI-Hamk$dFI-Ku$dFi-Hul
*0410 $afin
*042 $afinb
*0801 $a37$21974/fin/fennica
*0801 $a371$21974/fin/fennica
*0801 $a37$22023
*084 $a38.5$2ykl
*084 $a38.2$2ykl
*24500$aPessimism i opetuksessa :$bvaatimattomia vinkkejä opettajalle /$cMaija Saviniemi, Merja Maikkola, Paula Vaskuri ja Milla Kinnunen (toim.).
*24630$aVaatimattomia vinkkejä opettajalle
*264 1$aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c[2023]
*264 3$aLiettua :$bBALTO print,$c2023.
*300 $a357 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aKirjoittajat: Hanna Alaniska ja 20 muuta.
*500 $aJulkaisuun liittyy digitaalisia aineistoja, joka ovat käytettävissä QR-koodien kautta.
*504 $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $81.1\x$aMatkalla pessimism ipedagogiikan äärille / Paula Vaskuri, Maija Saviniemi, Merja Maikkola ja Milla Kinnunen -- Osa 1. Pessimism ipedagogiikan yleinen perusta -- Suuntana rakkaus : empaattinen pessimism i yhteisön ammattitaitona / Maija Lanas -- "Meen varmaan taas ihan kipsiin!" : psykologinen turvallisuus oppimisessa / Virpi Pietikäinen ja Niina Susan Sassali -- Tämän kaiken on täytynyt heijastua lasteni käytökseen! : mitä oman epätäydellisyyden hyväksyminen voi opettaa kasvattajalle / Juha T. Hakala -- Älä rakasta työtäsi liikaa : kuusitoista neuvoa käytännön työelämään / Maija Saviniemi -- Riisuisinko supersankariviittani? : esihenkilötyössä tunteita ei voi piilottaa / Paula Vaskuri -- Ei kai rehtorillakaan aina tarvitse olla hyvä päivä? : positiivisen johtamisen perusteet pessimisteille / Sanna Wenström -- Osa 2. Pessimism ipedagogiikka eri oppiaineissa ja opetusmenetelmissä -- Pakkobulle ei maistu mulle eikä sulle : millä eväillä ruotsia opetetaan ja opitaan? / Elisa Risto ja Eero Talonen -- Olipa hyvä virhe! : virheiden mahdollisuudet kielen oppimisessa / Sisko Brunni -- Voiko koululaiset saada osoittamaan mieltään lukemisen puolesta? : kohtuullista lukuintoa / Minna Sääskilahti -- Kukaan mitään kymmenessä minuutissa opi : oppimisen mikrohippuset / Jaana Suviniitty -- "Voi että mä oon tyhymä!" : vertaisoppiminen voimavarana / Hanna Alaniska ja Merja Maikkola -- Epäonnistuuko etäopetus? : korona ja etäopetuksen mustat joutsenet / Paula Vaskuri -- Osa 3. Pessimism ipedagogisia näkökulmia koulumaailmaan -- Kodin ja koulun yhteistyö – tuomittu epäonnistumaan? / Teija Kähkönen -- "Kyllähän nää tiiät, ettei meistä mittään professuureja tuu." : oppilas ja erityisopettaja riittävän hyvää määrittelemässä / Heini Järvenpää --
*5050 $81.2\x$a"Kannattaako yhden opiskelijan takia hissiä rakentaa?" : saavutettavuuden toteutuminen koulutuksessa / Iiris Happo -- Armollisuus ei tule pyytämättä : lukiolaiset suorittamisen ristipaineessa / Maija Saviniemi ja Milla Kinnunen -- Missinhymy naamalle ja käytävälle hiihtelemään : miten selvitä hengissä rehtorin ja lehtorin työssä / Maija Saviniemi -- Uhka vai uusi näkökulma? : pessimism ipedagogiikan hyödyntäminen jatkuvasti muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa / Sanna Velin -- Käynnistitkö jo tietokoneen uudelleen? : opetuksen tietojärjestelmien ylläpito ja digipedagoginen tuki / Katja Lempinen ja Matias Nevaranta -- Matka pessimism ipedagogiikan äärillä jatkuu / Maija Saviniemi, Paula Vaskuri, Merja Maikkola ja Milla Kinnunen -- Liite: Pessimism ipedagogiikan synty.
*520 $aPessimisti ei pety, hänen lasinsa on puoliksi tyhjä ja elämänsä yhtä riman alitusta - vai onko sittenkään? Voiko pessimistinen ajattelutapa olla joillekin myös vahvuus? Voisivatko elämän harmaammat sävyt olla jopa oppimisen polttoainetta? Pessimism i opetuksessa ei tarkoita tavoitteettomuutta tai luovuttamista vaan sitä, että edistymiseen suhtaudutaan lempeästi, hampaita kiristelemättä ja jopa humoristisesti. Jos tavoitteissa päästään edes puoliväliin, on pessimism in mukaan menty jo pitkälle. Toisaalta pessimism ipedagogi voi myös hallitusti laskea rimaa, sillä edessä ei siinnä pettymys vaan armollisuus ja rohkea erilaisten tunteiden kohtaaminen. Tässä teoksessa pureudutaan työtapaan, jossa korostetaan armollista tavoitteiden suuntaan etenemistä, luottamuksellista ilmapiiriä ja pilkettä silmäkulmassa. Epäonnistumisiin pyritään varautumaan, mutta ne hyväksytään aidosti osaksi oppimisprosessia. Teos tarjoaa käytännön vertaistukea opettajan työhön sekä konkreettisia - mutta pessimism in hengessä vaatimattomia - vinkkejä ja ideoita arkeen. Kirjan antia voi soveltaa niin opetukseen, kehittämiseen kuin työyhteisön rakentamiseen ja vahvistamiseen.
*583 $aBTJ$5FENNI
*583 $aBTJ AUKT/HENK$5FENNI
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apessimism i$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4040
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aoppimisprosessi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5103
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aopetusmenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p988
*650 7$atyöyhteisöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8543
*650 7$akouluyhteisö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8558
*650 7$akoulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$atunteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3485
*650 7$aopettajuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8790
*650 7$aempatia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8625
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$ailmapiiri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6056
*650 7$aturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$aepäonnistuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2436
*650 7$atunnetaidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23975
*650 7$aarmo$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7063
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apessimism $2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4040
*650 7$ainlärningsprocess$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5103
*650 7$aarbetsgemenskaper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8543
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aundervisningsmetoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p988
*650 7$askolgemenskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8558
*650 7$askolor (läroanstalter)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$akänslor$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3485
*650 7$alärarskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8790
*650 7$aempati$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8625
*650 7$aväxelverkan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$aatmosfär (anda)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6056
*650 7$asäkerhet och trygghet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$amisslyckande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2436
*650 7$aemotionella färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23975
*650 7$anåd$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7063
*7001 $aSaviniemi, Maija,$ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aMaikkola, Merja,$ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aVaskuri, Paula,$ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aKinnunen, Milla,$etoimittaja.
*7001 $aAlaniska, Hanna,$ekirjoittaja.
*7102 $aPS-kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000220565
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789523704398
*884 $aONIX3 to MARC transformation$g20230316 - 20230906$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4:4a12cfee053bca816cbb2ecba1797a29e45f1fd2e6f7d9687936e2899a7ff9f1$qFI-NL$5MELINDA
*884 $aHelmet to Melinda MARC transformation$g20231011 - 20231017$kHELMET:d6d36efc5518bebe118a9d643ccb1a7b51ce994870e8bb8c5774c8c249968dc6$qFI-NL$5MELINDA
*901 $b700$5FENNI$c20231024123701.0
*974 $aKV$bTT0048155$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Pessimisti ei pety, hänen lasinsa on puoliksi tyhjä ja elämänsä yhtä riman alitusta – vai onko sittenkään? Voiko pessimistinen ajattelutapa olla joillekin myös vahvuus? Voisivatko elämän harmaammat sävyt olla jopa oppimisen polttoainetta?
Pessimismi opetuksessa ei tarkoita tavoitteettomuutta tai luovuttamista vaan sitä, että edistymiseen suhtaudutaan lempeästi, hampaita kiristelemättä ja jopa humoristisesti. Jos tavoitteissa päästään edes puoliväliin, on pessimismin mukaan menty jo pitkälle. Toisaalta pessimismipedagogi voi myös hallitusti laskea rimaa, sillä edessä ei siinnä pettymys vaan armollisuus ja rohkea erilaisten tunteiden kohtaaminen.
Tässä teoksessa pureudutaan työtapaan, jossa korostetaan armollista tavoitteiden suuntaan etenemistä, luottamuksellista ilmapiiriä ja pilkettä silmäkulmassa. Epäonnistumisiin pyritään varautumaan, mutta ne hyväksytään aidosti osaksi oppimisprosessia.
Teos tarjoaa käytännön vertaistukea opettajan työhön sekä konkreettisia – mutta pessimismin hengessä vaatimattomia – vinkkejä ja ideoita arkeen. Kirjan antia voi soveltaa niin opetukseen, kehittämiseen kuin työyhteisön rakentamiseen ja vahvistamiseen.
Maija Saviniemi on puolankalaislähtöinen pessimisti, jonka polku kaikkeen varautuvana opettajana on vienyt erilaisten vaiheiden kautta Oulun yliopistoon suomen kielen yliopistonlehtoriksi opettelemaan edes jonkinasteista armollisuutta itseään ja muita kohtaan.
Merja Maikkola on löytänyt 25 vuotta yliopisto-opettajia koulutettuaan pessimismipedagogiikasta pikkiriikkisen armollisuutta itseään kohtaan sekä tukea omalle toiminnalle kouluttajana ja laajemminkin opetustyötä tekeville ja omaa opettajuutta tutkiville.
Paula Vaskuri on digipedagogiikka- ja videopalvelujen päällikkönä omakohtaisesti saanut todistaa, että onnistumisten matka on useimmiten ryyditetty epäonnistumisten etapeilla.
Milla Kinnunen on vaihtelevasti epäonnistumisia käsittelevä pirkanmaalainen, jolle vuodet ovat opettaneet, että on tärkeää tunnistaa, milloin vaatii itseltään liikoja ja milloin on oltava itseään ja odotuksiaan kohtaan armollisempi.
Muut kirjoittajat ovat kokeneita eri kouluasteiden pedagogeja.