Gradian verkkokirjasto

Ulkona opettamisen käsikirja
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Ulkona opettamisen käsikirja
Julkaistu
  • PS-kustannus, Jyväskylä : [2023] Printon, Viro : 2023.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 501 sivua : kuvitettu ; 23 cm
Yleinen huomautus
  • Artikkelien kirjoittajat: Hannele Cantell ja muita.
Huomautus bibliografiasta ym.
  • Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä
  • Osa 1 - Ulkona opettamisen perustelut -- Ulkona opettaminen kestävyysmurroksen välineenä / Hannele Cantell -- Sivistymällä kohti ihmisen täyttä mittaa / Arto O. Salonen -- Antoposeeni ja ulkona opettaminen / Riikka Hohti -- Tunteet osana ulkona opettamista / Panu Pihkala -- Kestävän luontoyhteyden edistäminen / Ilkka Ratinen -- Metsäsuhde kehittyy ulkona / Arja Kaasinen -- Oppiminen ja kognitiiviset taidot ulkona opetettaessa / Minna Huotilainen -- Ulkona opettamisen vaikutukset lasten fyysiseen hyvinvointiin / Riikka Puhakka -- Ulkona opettamisen psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset / Kirsi Salonen -- Osa 2 - Ulkona opettaminen Suomen kouluissa ennen ja nyt -- Opetus koulun ulkopuolella / Hannu Salmi -- Ulkona opettamisen historiaa / Arja Kaasinen, Anttoni Kervinen -- Liikuntakasvatus ulkona opettamisen edelläkävijänä / Maarit Marttila -- Seikkailukasvatus opetuksen eheyttäjänä / Seppo J.A. Karppinen -- Arkiympäristöt opetuksessa / Sirpa Tani --
  • Koulun johtaja ulkona opettamisen mahdollistajana / Esa Kukkasniemi -- Osa 3 - Ulkona opettaminen eri kasvatussuuntauksissa -- Kestävyyskasvatus ulkona opettamisen lähtökohtana / Lili-Ann Wolff -- Ulkona opettaminen osana ympäristökasvatusta / Sirpa Tani -- Biodiversiteettikasvatus luonnonlukutaidon edistäjänä / Arja Kaasinen, Essi Aarnio-Linnanvuori -- Ajankohtainen ja monimutkainen ilmastokasvatus / Essi Aarnio-Linnanvuori -- Osa 4 - Pedagogisia lähestymistapoja ulkona opettamiseen -- Ulkopuolisuus häviää ulkona - erityispedagogiikan näkökulma / Lotta Uusitalo, esimerkit Minna Kainulainen -- Positiivinen pedagogiikka ja vahvuuspedagogiikka ulkona opettamisessa / Laura Palander -- Keksimisen pedagogiikkaa ulkona / Tiina Korhonen, Emilia Mattila -- Ilmaisua ja draamaa ulkona / Henna Halmetvaara, Matti Halmetvaara - Ulkona opettaminen fuusioituneena pedagogiikkana / Arja Kaasinen, Ulla Myllyniemi -- Osa 5 - Ulos opettamaan --
  • Ulkona opettaminen käytännössä / Ulla Myllyniemi, Arja Kaasinen -- Erilaisten ulkoympäristöjen hyödyntäminen / Jenni Hietanoro -- Eriyttäminen ulko-opetuksessa / Ulla Myllyniemi -- Esteettömyys ja yhdenvertaisuus ulko-opetuksessa / Hannele Cantell -- Kielitietoinen opetus ulkona / Ulla Myllyniemi -- Osa 6 - Koulussa opetettavat aineet ulko-opetuksessa -- Äidinkieli ja kirjallisuus / Sirke Happonen, esimerkit Satu Mälkiä -- Vieraat kielet / Kaisa Hahl, Inari Saltevo -- Matematiikka / Jenni Vartiainen, Anniina Hakkarainen, esimerkit Anniina Hakkarainen -- Ympäristöoppi / Merike Kesler, Johanna Sahila, esimerkit Johanna Sahila -- Biologia / Arja Kaasinen, Sirpa Kärkkäinen, esimerkit Johanna Sahila -- Maantiede / Markus Hilander -- Fysiikka / Merike Kesler, esimerkit Kati Paakkanen -- Kemia / Merike Kesler -- Terveytieto / Maarit Marttila, esimerkit Ulla Myllyniemi, Maarit Marttila -- Katsomusaineet / Marjaana Kavonius, Saila Poulter, esimerkit Ulla Myllyniemi --
  • Historia / Anna Khawaja, Mikko Puustinen, esimerkit Kati Paakkanen -- Yhteiskuntaoppi / Miikko Puustinen, Anna Khawaja, esimerkit Jenni Hietanoro -- Musiikki / Ulla Myllyniemi, Saimi Niemistö -- Kuvataide / Seija Kairavuori, esimerkit Jenni Hietanoro -- Käsityö / Antti Hilmola, Seija Karppinen, esimerkit Jenni Hietanoro -- Liikunta / Maarit Marttila, esimerkit Maarit Marttila, Ulla Myllyniemi, Anniina Hakkarainen -- Monialaiset oppimiskokonaisuudet / Ulla Myllyniemi, Arja Kaasinen, esimerkit Ulla Myllyniemi, Jenni Hietanoro -- Valinnaiset aineet / Arja Kaasinen, Ulla Myllyniemi, esimerkit Anu Männistö -- Metsään rauhoittuminen / Arja Kaasinen, Ulla Myllyniemi, esimerkit Sanna Jahkola -- Liite 1. Ulkona opettamisen vuosikello.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • "Parasta ulkona ovat ne hetket, kun oppilas puuhaa posket punaisina tehtäväänsä valmiiksi. Ulko-opetuksesta en enää luovu!" Mitä ulkona opettaminen oikein tarkoittaa? Mistä ulkona opettamisen pedagogiikka muodostuu? Kuinka rakennan toimivan ulko-opetustuokion tai -kokonaisuuden? Ulkona voi oppia ja opettaa kaikkia oppiaineita — lähde mukaan tutkimusmatkalle! Ulkona opettamisen käsikirja avaa ensimmäistä kertaa ulko-oppimisympäristöissä tapahtuvan opetuksen merkitystä ja pedagogiikkaa. Tutkitun tiedon lisäksi mukana on myös opetusmenetelmiä ja havainnollistavia esimerkkejä. Kirja on suunnattu erityisesti luokanopettajille, opettajiksi opiskeleville ja ympäristökasvattajille.-- Kustantaja.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Kaasinen, Arja, kirjoittaja, toimittaja.
  • Myllyniemi, Ulla, kirjoittaja, toimittaja.
  • Cantell, Hannele, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • PS-kustannus, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-370-402-2
*00008889cam a2200913 i 4500
*00132872
*00520231027094127.0
*008230216s2023    fi a          |0| 0|fin| 
*020  $a978-952-370-402-2$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018727984
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL$dFI-R$dFI-Xamk$dFI-Ku
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a37$21974/fin/1992
*0801 $a371.3$21974/fin/1983
*0801 $a372$21974/fin/1983
*0801 $a371$21974/fin/fennica
*084  $a38.2$2ykl
*24500$aUlkona opettamisen käsikirja /$cArja Kaasinen ja Ulla Myllyniemi (toim.).
*264 1$aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c[2023]
*264 3$aViro :$bPrinton,$c2023.
*300  $a501 sivua :$bkuvitettu ;$c23 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aArtikkelien kirjoittajat: Hannele Cantell ja muita.
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $aOsa 1 - Ulkona opettamisen perustelut -- Ulkona opettaminen kestävyysmurroksen välineenä / Hannele Cantell -- Sivistymällä kohti ihmisen täyttä mittaa / Arto O. Salonen -- Antoposeeni ja ulkona opettaminen / Riikka Hohti -- Tunteet osana ulkona opettamista / Panu Pihkala -- Kestävän luontoyhteyden edistäminen / Ilkka Ratinen -- Metsäsuhde kehittyy ulkona / Arja Kaasinen -- Oppiminen ja kognitiiviset taidot ulkona opetettaessa / Minna Huotilainen -- Ulkona opettamisen vaikutukset lasten fyysiseen hyvinvointiin / Riikka Puhakka -- Ulkona opettamisen psyykkiset ja sosiaaliset vaikutukset / Kirsi Salonen -- Osa 2 - Ulkona opettaminen Suomen kouluissa ennen ja nyt -- Opetus koulun ulkopuolella / Hannu Salmi -- Ulkona opettamisen historiaa / Arja Kaasinen, Anttoni Kervinen -- Liikuntakasvatus ulkona opettamisen edelläkävijänä / Maarit Marttila -- Seikkailukasvatus opetuksen eheyttäjänä / Seppo J.A. Karppinen -- Arkiympäristöt opetuksessa / Sirpa Tani --
*5050 $aKoulun johtaja ulkona opettamisen mahdollistajana / Esa Kukkasniemi -- Osa 3 - Ulkona opettaminen eri kasvatussuuntauksissa -- Kestävyyskasvatus ulkona opettamisen lähtökohtana / Lili-Ann Wolff -- Ulkona opettaminen osana ympäristökasvatusta / Sirpa Tani -- Biodiversiteettikasvatus luonnonlukutaidon edistäjänä / Arja Kaasinen, Essi Aarnio-Linnanvuori -- Ajankohtainen ja monimutkainen ilmastokasvatus / Essi Aarnio-Linnanvuori -- Osa 4 - Pedagogisia lähestymistapoja ulkona opettamiseen -- Ulkopuolisuus häviää ulkona - erityispedagogiikan näkökulma / Lotta Uusitalo, esimerkit Minna Kainulainen -- Positiivinen pedagogiikka ja vahvuuspedagogiikka ulkona opettamisessa / Laura Palander -- Keksimisen pedagogiikkaa ulkona / Tiina Korhonen, Emilia Mattila -- Ilmaisua ja draamaa ulkona / Henna Halmetvaara, Matti Halmetvaara - Ulkona opettaminen fuusioituneena pedagogiikkana / Arja Kaasinen, Ulla Myllyniemi -- Osa 5 - Ulos opettamaan --
*5050 $aUlkona opettaminen käytännössä / Ulla Myllyniemi, Arja Kaasinen -- Erilaisten ulkoympäristöjen hyödyntäminen / Jenni Hietanoro -- Eriyttäminen ulko-opetuksessa / Ulla Myllyniemi -- Esteettömyys ja yhdenvertaisuus ulko-opetuksessa / Hannele Cantell -- Kielitietoinen opetus ulkona / Ulla Myllyniemi -- Osa 6 - Koulussa opetettavat aineet ulko-opetuksessa -- Äidinkieli ja kirjallisuus / Sirke Happonen, esimerkit Satu Mälkiä -- Vieraat kielet / Kaisa Hahl, Inari Saltevo -- Matematiikka / Jenni Vartiainen, Anniina Hakkarainen, esimerkit Anniina Hakkarainen -- Ympäristöoppi / Merike Kesler, Johanna Sahila, esimerkit Johanna Sahila -- Biologia / Arja Kaasinen, Sirpa Kärkkäinen, esimerkit Johanna Sahila -- Maantiede / Markus Hilander -- Fysiikka / Merike Kesler, esimerkit Kati Paakkanen -- Kemia / Merike Kesler -- Terveytieto / Maarit Marttila, esimerkit Ulla Myllyniemi, Maarit Marttila -- Katsomusaineet / Marjaana Kavonius, Saila Poulter, esimerkit Ulla Myllyniemi --
*5050 $aHistoria / Anna Khawaja, Mikko Puustinen, esimerkit Kati Paakkanen -- Yhteiskuntaoppi / Miikko Puustinen, Anna Khawaja, esimerkit Jenni Hietanoro -- Musiikki / Ulla Myllyniemi, Saimi Niemistö -- Kuvataide / Seija Kairavuori, esimerkit Jenni Hietanoro -- Käsityö / Antti Hilmola, Seija Karppinen, esimerkit Jenni Hietanoro -- Liikunta / Maarit Marttila, esimerkit Maarit Marttila, Ulla Myllyniemi, Anniina Hakkarainen -- Monialaiset oppimiskokonaisuudet / Ulla Myllyniemi, Arja Kaasinen, esimerkit Ulla Myllyniemi, Jenni Hietanoro -- Valinnaiset aineet / Arja Kaasinen, Ulla Myllyniemi, esimerkit Anu Männistö -- Metsään rauhoittuminen / Arja Kaasinen, Ulla Myllyniemi, esimerkit Sanna Jahkola -- Liite 1. Ulkona opettamisen vuosikello.
*520  $a"Parasta ulkona ovat ne hetket, kun oppilas puuhaa posket punaisina tehtäväänsä valmiiksi. Ulko-opetuksesta en enää luovu!" Mitä ulkona opettaminen oikein tarkoittaa? Mistä ulkona opettamisen pedagogiikka muodostuu? Kuinka rakennan toimivan ulko-opetustuokion tai -kokonaisuuden? Ulkona voi oppia ja opettaa kaikkia oppiaineita — lähde mukaan tutkimusmatkalle! Ulkona opettamisen käsikirja avaa ensimmäistä kertaa ulko-oppimisympäristöissä tapahtuvan opetuksen merkitystä ja pedagogiikkaa. Tutkitun tiedon lisäksi mukana on myös opetusmenetelmiä ja havainnollistavia esimerkkejä. Kirja on suunnattu erityisesti luokanopettajille, opettajiksi opiskeleville ja ympäristökasvattajille.--$cKustantaja.
*583  $aBTJ$5FENNI
*583  $aBTJ AUKT/HENK$5FENNI
*650 7$aulkoilmaopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p28998
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aopetusmenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p988
*650 7$aluonto-opetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14752
*650 7$aympäristökasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14751
*650 7$aoppiaineet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5296
*650 7$ayhdenvertaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17567
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aluontosuhde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16315
*650 7$aoppimisympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$ametsäsuhde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p40039
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$afyysinen hyvinvointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38424
*650 7$akognitiiviset taidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24920
*650 7$aliikuntakasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15764
*650 7$aseikkailukasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18733
*650 7$ailmastokasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38647
*650 7$aerityispedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13762
*650 7$automhusundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p28998
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aundervisningsmetoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p988
*650 7$anaturundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14752
*650 7$amiljöfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14751
*650 7$aläroämnen$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5296
*650 7$ajämlikhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17567
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$anaturrelation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16315
*650 7$ainlärningsmiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$askogsrelation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p40039
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$afysiskt välbefinnande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38424
*650 7$akognitiva färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24920
*650 7$afysisk fostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15764
*650 7$aäventyrspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18733
*650 7$aklimatfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38647
*650 7$aspecialpedagogik (vetenskap)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13762
*7001 $aKaasinen, Arja,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000137564
*7001 $aMyllyniemi, Ulla,$ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aCantell, Hannele,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000099816
*7102 $aPS-kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000220565
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230317 - 20231012$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4:72c42dbb3974158176c60498255155751969d6c9305755ea8c08761d9a924083$qFI-NL$5MELINDA
*901  $aMU20231025$5FENNI
*946  $iNimeke Onixissa:$aUlkona opettamisen käsikirja$5MELINDA
*974  $aKV$bTT0048177$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

“Parasta ulkona ovat ne hetket, kun oppilas puuhaa posket punaisina tehtäväänsä valmiiksi. Ulko-opetuksesta en enää luovu!” Mitä ulkona opettaminen oikein tarkoittaa? Mistä ulkona opettamisen pedagogiikka muodostuu? Kuinka rakennan toimivan ulko-opetustuokion tai -kokonaisuuden? Ulkona voi oppia ja opettaa kaikkia oppiaineita – lähde mukaan tutkimusmatkalle! Ulkona opettamisen käsikirja avaa ensimmäistä kertaa ulko-oppimisympäristöissä tapahtuvan opetuksen merkitystä ja pedagogiikkaa. Tutkitun tiedon lisäksi mukana on myös opetusmenetelmiä ja havainnollistavia esimerkkejä. Kirja on suunnattu erityisesti luokanopettajille, opettajiksi opiskeleville ja ympäristökasvattajille. Arja Kaasinen on luokan- ja aineenopettaja, filosofian tohtori ja biologian didaktiikan yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa. Hän on työskennellyt ulkona opettamisen parissa pitkään niin opettajana, opettajankouluttajana kuin tutkijana. Ulla Myllyniemi on luokan- ja erityisopettaja, kasvatustieteiden maisteri ja kouluttaja Suomen ympäristöopisto SYKLIssä. Hän on pitkään ollut mukana kehittämässä ulkona opettamista niin opettajana, kouluttajana kuin useissa ulkona oppimisen hankkeissa. Muut kirjoittajat ovat kokeneita kasvatuksen ja ulkona opettamisen tutkijoita ja opettajia.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.2