Gradian verkkokirjasto

Onni olla ulkona : luonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Parikka-Nihti, Mari, kirjoittaja.
Yhtenäistetty nimeke
  • Onni olla ulkona. Suomi. Teksti. 2024.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Onni olla ulkona : luonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa
Muut nimekkeet
  • Luonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa
Julkaistu
  • Santalahti, Jyväskylä : [2024] Printon, Viro : 2024.
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 211 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Huomautus sisällöstä
  • Lähtökohtia luonto- ja kestävyyskasvatukseen -- Luonnon monimuotoisuus ja sen ylläpitäminen -- Luonnon monimuotoisuuden puolustaminen on kestävyyskasvatuksen ytimessä / Hannele Cantell -- Lähiluonto kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjänä -- Luonto lisää lasten hyvinvointia ja terveyttä / Riikka Puhakka -- Osallisuus ja toimijuus -- Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen - sitoutumista ja innostumista -- Arvokasvatus -- Tavoitteena planetaarinen hyvinvointi -- Luontokasvatus 2020-luvun varhaiskasvatuksen pedagogiikassa -- Luontoyhteyden ja luontosuhteen rakentuminen varhaislapsuudessa -- Luonto monipuolisena oppimis- ja toimintaympäristönä -- Työtavat lähiluonnossa -- Luonnossa jokainen hetki on hyvä tutkimushetki / Jenni Vartiainen -- Toimintakulttuuri ja laadukas pedagogiikka -- Viisautta etsimässä metsäopetuksessa / Terhi Ek -- Kestävyyskasvatus -- Kestävyyskasvatus ja kestävyysosaaminen -- Kestävyyskasvatus varhaiskasvatuksessa -- Ekososiaalinen sivistys -- Tunnetaidot ympäristötunteiden peruspilareina -- Ympäristötunteet heijastuvat lasten toimintaan ja leikkeihin / Chantal Romi -- Kokonaisvaltainen ja ratkaisukeskeinen ilmastokasvatus -- Näkökulmia ratkaisukeskeisen ilmastokasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa / Ilkka Ratinen -- Kohti systeemistä ja uudistavaa oppimista -- Hyviä käytäntöjä -- Kokopäiväpedagogiikka lähiluonnossa -- Erilaiset metsäryhmät varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -- Luontokoulutoiminta varhaiskasvatuksen tukena / Taru Lindgren -- Yhdenvertaista ja tasa-arvoista luonto- ja kestävyyskasvatusta -- Ketään ei jätetä kokemusten ja oppimisen ulkopuolelle / Marita Neitola -- PROSUS-työkalu tukemaan kestävää varhaiskasvatusta / Ann-Christin Furu -- Varhaiskasvatuksen ilmasto-opas ja ilmastokasvatuksen apupyörämalli / Chantal Romi --
  • Jokaisenoikeudet ja luonnon kokeminen taiteen kautta -- Jokaisenoikeudet luontokokemuksen rikastuttajina / Anne Rautiainen.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Varhaislapsuudessa rakennetaan minäkuvan perusta. Samalla kehittyvät arvot, asenteet, osaaminen ja tiedot elävää ja elämää kohtaan. Onni olla ulkona muistuttaa luontoyhteyden merkityksestä. On tärkeää luoda lapsille mahdollisuuksia oppia ja iloita lähiluonnossa. Teoksessa pohditaan luonto- ja kestävyyskasvatuksen mahdollisuuksia alle kouluikäisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tulevaisuustaitojen edistäjänä. Luonto- ja kestävyyskasvatus on konkreettisia tekoja, joilla voidaan edistää laajasti sekä aikuisten että lasten hyvinvointia. Teemaan keskittyminen edistää laaja-alaista, eheyttävää, oppimista tukevaa, tulevaisuusorientoitunutta ja lasten osallisuutta edistävää pedagogiikkaa.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Ek, Terhi, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • Santalahti-kustannus, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-370-473-2
*00007069cam a2200865 i 4500
*00133040
*00520240513121221.0
*008230914s2024    fi a          |0| 0|fin| 
*020  $a978-952-370-473-2$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018863235
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL$dFI-O$dFI-Hul$dFI-Xamk
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a373$21973/fin/1983
*0801 $a371.3$21973/fin/1983
*084  $a38.51$2ykl
*084  $a38.2$2ykl
*084  $a50.1$2ykl
*084  $a37.41$2ykl
*1001 $aParikka-Nihti, Mari,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000144482
*24010$aOnni olla ulkona.$lSuomi.$hTeksti.$f2024.
*24510$aOnni olla ulkona :$bluonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa /$cMari Parikka-Nihti ja Terhi Ek.
*24630$aLuonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa
*264 1$aJyväskylä :$bSantalahti,$c[2024]
*264 3$aViro :$bPrinton,$c2024.
*300  $a211 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*50500$81.1\x$tLähtökohtia luonto- ja kestävyyskasvatukseen --$tLuonnon monimuotoisuus ja sen ylläpitäminen --$tLuonnon monimuotoisuuden puolustaminen on kestävyyskasvatuksen ytimessä /$rHannele Cantell --$tLähiluonto kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjänä --$tLuonto lisää lasten hyvinvointia ja terveyttä /$rRiikka Puhakka --$tOsallisuus ja toimijuus --$tYhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen - sitoutumista ja innostumista --$tArvokasvatus --$tTavoitteena planetaarinen hyvinvointi --$tLuontokasvatus 2020-luvun varhaiskasvatuksen pedagogiikassa --$tLuontoyhteyden ja luontosuhteen rakentuminen varhaislapsuudessa --$tLuonto monipuolisena oppimis- ja toimintaympäristönä --$tTyötavat lähiluonnossa --$tLuonnossa jokainen hetki on hyvä tutkimushetki /$rJenni Vartiainen --$tToimintakulttuuri ja laadukas pedagogiikka --$tViisautta etsimässä metsäopetuksessa /$rTerhi Ek --$tKestävyyskasvatus --$tKestävyyskasvatus ja kestävyysosaaminen --$tKestävyyskasvatus varhaiskasvatuksessa --$tEkososiaalinen sivistys --$tTunnetaidot ympäristötunteiden peruspilareina --$tYmpäristötunteet heijastuvat lasten toimintaan ja leikkeihin /$rChantal Romi --$tKokonaisvaltainen ja ratkaisukeskeinen ilmastokasvatus --$tNäkökulmia ratkaisukeskeisen ilmastokasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa /$rIlkka Ratinen --$tKohti systeemistä ja uudistavaa oppimista --$tHyviä käytäntöjä --$tKokopäiväpedagogiikka lähiluonnossa --$tErilaiset metsäryhmät varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa --$tLuontokoulutoiminta varhaiskasvatuksen tukena /$rTaru Lindgren --$tYhdenvertaista ja tasa-arvoista luonto- ja kestävyyskasvatusta --$tKetään ei jätetä kokemusten ja oppimisen ulkopuolelle /$rMarita Neitola --$tPROSUS-työkalu tukemaan kestävää varhaiskasvatusta /$rAnn-Christin Furu --$tVarhaiskasvatuksen ilmasto-opas ja ilmastokasvatuksen apupyörämalli /$rChantal Romi --
*50500$81.2\x$tJokaisenoikeudet ja luonnon kokeminen taiteen kautta --$tJokaisenoikeudet luontokokemuksen rikastuttajina /$rAnne Rautiainen.
*520  $aVarhaislapsuudessa rakennetaan minäkuvan perusta. Samalla kehittyvät arvot, asenteet, osaaminen ja tiedot elävää ja elämää kohtaan. Onni olla ulkona muistuttaa luontoyhteyden merkityksestä. On tärkeää luoda lapsille mahdollisuuksia oppia ja iloita lähiluonnossa. Teoksessa pohditaan luonto- ja kestävyyskasvatuksen mahdollisuuksia alle kouluikäisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tulevaisuustaitojen edistäjänä. Luonto- ja kestävyyskasvatus on konkreettisia tekoja, joilla voidaan edistää laajasti sekä aikuisten että lasten hyvinvointia. Teemaan keskittyminen edistää laaja-alaista, eheyttävää, oppimista tukevaa, tulevaisuusorientoitunutta ja lasten osallisuutta edistävää pedagogiikkaa.
*583  $aBTJ$5FENNI
*650 7$aluontosuhde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16315
*650 7$akestävä kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8470
*650 7$avarhaiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$aympäristökasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14751
*650 7$aluonto-opetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14752
*650 7$aluonnon monimuotoisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5497
*650 7$aarvokasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11065
*650 7$aosallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$atoimijuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
*650 7$ayhteisöllisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5522
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$avarhaislapsuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18627
*650 7$aluonnonympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17180
*650 7$atunnetaidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23975
*650 7$ailmastokasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38647
*650 7$ajokaisenoikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5265
*650 7$asitouttaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19420
*650 7$aratkaisukeskeisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17838
*650 7$anaturrelation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16315
*650 7$ahållbar utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8470
*650 7$asmåbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$anaturens mångfald$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5497
*650 7$avärdefostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11065
*650 7$adelaktighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$aagentskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
*650 7$asammanhållning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5522
*650 7$alojalitetsskapande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19420
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$asmåbarnsålder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18627
*650 7$anaturmiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17180
*650 7$aemotionella färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23975
*650 7$aklimatfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38647
*650 7$alösningsorientering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17838
*650 7$aallemansrätt$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5265
*650 7$amiljöfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14751
*650 7$anaturundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14752
*7001 $aEk, Terhi,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000223184
*7102 $aSantalahti-kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000226348
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230914 - 20240503$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4:cb953a206a19f98d9254250bb857ca3afc6a0effcb6591dbcd9fa6db330e3646$qFI-NL$5MELINDA
*901  $aMU20240508$5FENNI
*974  $aKV$bTT0049994$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

"Luonnossa voi nähdä eläimiä ja silittää niitä ja katsoa kiikareilla pöllöjä. Ja sit voi nähdä puita ja sieniä. Jos löytyy roskia, niin sit voi kerätä roskat pois." (5-vuotiaan mietteitä luonnosta ja kestävyyskasvatuksesta). Varhaislapsuudessa rakennetaan minäkuvan perusta. Samalla kehittyvät arvot, asenteet, osaaminen ja tiedot elävää ja elämää kohtaan. Onni olla ulkona muistuttaa luontoyhteyden merkityksestä. On tärkeää luoda lapsille mahdollisuuksia oppia ja iloita lähiluonnossa. Teoksessa pohditaan luonto- ja kestävyyskasvatuksen mahdollisuuksia alle kouluikäisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tulevaisuustaitojen edistäjänä. Luonto- ja kestävyyskasvatus on konkreettisia tekoja, joilla voidaan edistää laajasti sekä aikuisten että lasten hyvinvointia. Teemaan keskittyminen edistää laaja-alaista, eheyttävää, oppimista tukevaa, tulevaisuusorientoitunutta ja lasten osallisuutta edistävää pedagogiikkaa. Kirja antaa vahvaa taustatietoa aihepiiriin kaikille varhaislapsuuden luonto- ja kestävyyskasvatuksesta kiinnostuneille. Se tarjoaa myös paljon vinkkejä ja ideoita erityisesti varhaiskasvatuksen arjen toimintaan. Mari Parikka-Nihti on varhaiskasvatuksen opettaja ja ympäristökasvattaja, joka opiskelee luonto- ja kestävyyskasvatuksen maisteriohjelmassa Lapin yliopistossa. Mari on edistänyt niin koulujen kuin päiväkotien ulkona toimimista ja oppimista vuodesta 2005 lähtien, jolloin hän aloitti Suomen ensimmäisen varhaiskasvatuksen niin sanotun metsäryhmän. Tällä hetkellä hän työskentelee Suomen Ladulla lasten ulkoilun erityisasiantuntijana. Terhi Ek, KT, YTM, on pitkään varhaiskasvatuksen parissa työskennellyt varhaiskasvatuksen opettaja, joka toimii nykyisin yliopistonopettajana kasvatustieteiden parissa. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteita ovat opiskelijoiden ja aikuisten työssä oppiminen, viisauden oppiminen, erityisesti lasten viisauden oppiminen, sekä lasten metsä- ja luontosuhteen kehittyminen.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma38.51