Gradian verkkokirjasto

Henkilöturvallisuus koulussa : vaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Kyllönen, Tarmo.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Henkilöturvallisuus koulussa : vaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta
Muut nimekkeet
  • Vaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta
Julkaistu
  • PS-kustannus, Jyväskylä : 2011 (Juva : Bookwell)
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 192 sivua : kuvitettu ; 22 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Opetus 2000
Huomautus sisällöstä
  • Johdanto. -- Väkivalta ja sen uhka kouluissamme. -- Kokemuksia väkivallasta ja sen uhasta. -- OSA 1. Henkilöturvallisuutta vaarantavien tekijöiden tunnistaminen. -- Riskien arviointi osana koulun toimintaa. -- Riskien arvioinnin toteuttaminen. -- OSA 2. Väkivalta ja sen uhka - ehkäisyn keinoja. -- Työympäristö ja koulun toimintakulttuuri. -- Ennakoiva vuorovaikutus ja hyvä ilmapiiri. -- Koko koulun ART-ohjelma sosiaalisen kompetenssin vahvistajana. -- Eväitä haastaviin kohtaamisiin. -- Haastavia kohtaamisia pohdittavaksi. -- OSA 3. Väkivalta ja sen uhka - hallinnan keinoja. -- Tunnistamisesta ennakointiin. -- Fyysinen itsesuojelu ja hätävarjelu. -- Käyttäytymisen fyysinen rajoittaminen. -- Rajoittamistilanne. -- Rajoittamisen jälkeen. -- Oppilaan poistaminen opetustilasta tai koulun alueelta. -- Lopuksi.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Rickman, Arto, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • PS-kustannus, kustantaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Opetus 2000.
ISBN
  • 978-952-451-530-6
*00007714cam a2201369 i 4500
*00112074
*00520230116122957.0
*008111007s2011    fi ||||      |00||0|fin| 
*015  $afx978803$2skl
*020  $a978-952-451-530-6$qsidottu
*0248 $aA1607648
*035  $z(FI-MELINDA)006526687
*035  $a(FI-MELINDA)005925247
*040  $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042  $afinb
*072 7$a57$2kkaa
*080  $a373$21974/fin/fennica
*080  $a371
*080  $a37
*080  $a331.4
*084  $a38.52$2ykl
*084  $aK35.7$2ykl
*084  $a38$2ykl
*084  $a35.7$2ykl
*1001 $aKyllönen, Tarmo.
*24510$aHenkilöturvallisuus koulussa :$bvaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta /$cTarmo Kyllönen ja Arto Rickman.
*24630$aVaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta
*260  $aJyväskylä :$bPS-kustannus,$c2011$e(Juva :$fBookwell)
*300  $a192 sivua :$bkuvitettu ;$c22 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4900 $aOpetus 2000
*5050 $aJohdanto. -- Väkivalta ja sen uhka kouluissamme. -- Kokemuksia väkivallasta ja sen uhasta. -- OSA 1. Henkilöturvallisuutta vaarantavien tekijöiden tunnistaminen. -- Riskien arviointi osana koulun toimintaa. -- Riskien arvioinnin toteuttaminen. -- OSA 2. Väkivalta ja sen uhka - ehkäisyn keinoja. -- Työympäristö ja koulun toimintakulttuuri. -- Ennakoiva vuorovaikutus ja hyvä ilmapiiri. -- Koko koulun ART-ohjelma sosiaalisen kompetenssin vahvistajana. -- Eväitä haastaviin kohtaamisiin. -- Haastavia kohtaamisia pohdittavaksi. -- OSA 3. Väkivalta ja sen uhka - hallinnan keinoja. -- Tunnistamisesta ennakointiin. -- Fyysinen itsesuojelu ja hätävarjelu. -- Käyttäytymisen fyysinen rajoittaminen. -- Rajoittamistilanne. -- Rajoittamisen jälkeen. -- Oppilaan poistaminen opetustilasta tai koulun alueelta. -- Lopuksi.
*650 7$aväkivalta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p67
*650 7$aväkivallattomuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1501
*650 7$avarautuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22460
*650 7$avaaratilanteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12176
*650 7$auhat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21206
*650 7$aturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$atappelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9553
*650 7$asuojautuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19440
*650 7$asosiaaliset taidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6444
*650 7$ariskinarviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6079
*650 7$aoppilaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$akäyttäytymishäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10573
*650 7$akouluyhteisö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8558
*650 7$akoululaiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16485
*650 7$akoulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$aitsetuhokäyttäytyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21093
*650 7$aitsepuolustus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3507
*650 7$ahenkilöstö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4190
*650 7$aennakointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17353
*650 7$aaggressiot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3483
*650 7$aaggressiivisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6586
*650 7$akouluympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9486
*650 7$ariskienhallinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3134
*650 7$aturvallisuusanalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3133
*650 7$aväkivaltaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20769
*650 7$auhkailu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22366
*650 7$ariskit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11099
*650 7$apoikkeava käyttäytyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2661
*650 7$aoppilaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1028
*650 7$aopiskeluympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4837
*650 7$aopettaja-oppilassuhde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1050
*650 7$ajärjestyshäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13177
*650 7$ahätävarjelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3506
*650 7$ahätätilanteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21205
*650 7$aennaltaehkäisy$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19552
*650 7$aaggressivitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6586
*650 7$aaggressioner$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3483
*650 7$aförutseende$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17353
*650 7$apersonal$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4190
*650 7$asjälvförsvar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3507
*650 7$asjälvskadebeteende$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21093
*650 7$askolor (läroanstalter)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$askolelever$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16485
*650 7$askolgemenskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8558
*650 7$askolmiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9486
*650 7$abeteendestörningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10573
*650 7$alärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aelever$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$ariskhantering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3134
*650 7$ariskbedömning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6079
*650 7$asocial kompetens$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6444
*650 7$askydda sig$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19440
*650 7$aslagsmål$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9553
*650 7$asäkerhet och trygghet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$asäkerhetsanalys$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3133
*650 7$ahot$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21206
*650 7$afarliga situationer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12176
*650 7$aberedskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p733
*650 7$aicke-våld$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1501
*650 7$avåld$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p67
*650 7$avåldsbenägenhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20769
*650 7$aföregripande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22460
*650 7$ahotelse$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22366
*650 7$askyddsåtgärder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19440
*650 7$arisker$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11099
*650 7$aavvikande beteende$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2661
*650 7$aläroanstalter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1028
*650 7$astudiemiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4837
*650 7$aförhållandet lärare-elev$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1050
*650 7$astörande av ordning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13177
*650 7$anödvärn$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3506
*650 7$anödsituationer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21205
*650 7$aförebyggande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19552
*650 4$avalmiudet
*7001 $aRickman, Arto,$ekirjoittaja.
*7102 $aPS-kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000220565
*830 0$aOpetus 2000.
*901  $bSISKUV$5FENNI$c20210617163047.0
*908  $afin
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Opinahjoissamme esiintyy väkivallan tilanteita, jotka voivat tapahtua oppilaiden välillä tai oppilaan ja koulun aikuisen kesken. Joskus oppilas voi käyttäytyä myös niin, että hänen oma turvallisuutensa vaarantuu. Näissä tilanteissa aikuisen on osattava puuttua tilanteeseen välittömästi. Tässä kirjassa käsitellään koulujen henkilöturvallisuutta väkivallan ja sen uhan ilmenemisen osalta. Ensisijaisen tarkastelun kohteena ovat henkilöturvallisuuteen vaikuttavat tekijät kouluissa, henkilöstön valmiudet toimia väkivallan ilmenemistä ehkäisevästi, mutta myös silloin, jos väkivallan uhka toteutuu ja heidän on rajoitettava itselleen tai muille vaarallisen oppilaan käyttäytymistä. Teoksessa annetaan suuntaviivoja aineksiksi koulujen turvallisuusajatteluun sekä työkaluja rehtoreiden ja opetushenkilöstön jokapäiväiseen arkeen etenkin peruskoulun erityisopetuksen kenttää ajatellen.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
62867Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma35.7