Gradian verkkokirjasto

Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla
Julkaistu
  • Gaudeamus, [Helsinki] : [2021] Printon Trükikoda Tallinna : ©2021
UDK-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 334 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Yleinen huomautus
  • Kirjoittajat: Taina Kurki ja 29 muuta.
  • Toimittajat myös kirjoittajia.
  • Vertaisarvioitu.
Huomautus sisällöstä
  • I Asiakasturvallisuuden käsite ja arvopohja -- 1. Asiakasturvallisuus käsitteenä / Virpi Jylhä, Taina Kurki & Taru Kekoni -- 2. Asiakasturvallisuus osana laadukasta palvelujärjestelmää / Juha Hämäläinen & Riitta Vornanen -- 3. Asiakasturvallisuus sosiaalityössä / Aini Pehkonen, Sanna Lähteinen & Timo Toikko -- 4. Moniammatillinen yhteistyö asiakasturvallisuuden lähtökohtana / Kaarina Mönkkönen & Vuokko Niiranen -- 5. Yhteiskunta asiakasturvallisuuden rakentajana / Ville-Petteri Pulkkinen & Taina Kurki -- II Asiakasturvallisuus toimintatapoina -- 6. Asiakasturvallisuuden toimijat ja valvonta / Riitta Husso -- 7. Turvallisuuskulttuuri, vaaratapahtumat ja työn hallinta / Virpi Jylhä, Kaarina Mönkkönen & Hanna Kuusisto -- 8. Turvallinen tiedonhallinta ja tiedon hyödyntäminen / Virpi Jylhä & Hanna Kuusisto -- 9. Asiakasturvallisuuden elinkaari / Taina Kurki & Virpi Jylhä -- III Asiakasturvallisuus käytännöissä -- 10. Asiakasturvallisuus lastensuojelussa / Sanna Välimäki, Riitta Vornanen, Heidi Vanjusov & Juha Hämäläinen -- 11. Terveydenhuollon palvelut ja terveyssosiaalityö / Sointu Riekkinen-Tuovinen & Leena Leinonen -- 12. Asiakasturvallisuus päihdepalveluissa / Heidi Vanjusov, Taru Kekoni & Laura Meriluoto -- 13. Asiakasturvallisuus vankilassa / Tytti Lassila, Mari Suonio & Mia Kilpeläinen -- 14. Vammaisten ja ikääntyneiden palvelut / Hanna Ristolainen, Esa Tiilikainen, Merja Tarvainen, Henna Nikumaa, Sointu Riekkinen-Tuovinen, Mia Niemi, Anna Mäki-Petäjä-Leinonen, Pauli Rautiainen & Marjaana Seppänen -- 15. Asiakasturvallisuuden erityiskysymyksiä / Tarja Ojala -- Loppusanat / Virpi Jylhä, Taru Kekoni & Taina Kurki.
  • Sanasto (sivut 313-323).
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Sosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä on varmistettava asiakkaiden turvallisuus. Organisaation toimintatavat ja inhimilliset virheet voivat kuitenkin vaarantaa asiakasturvallisuuden. Puutteellisen tiedonkulun, heikon työn hallinnan tai riittämättömän yhteistyön vuoksi asiakkaiden yksilölliset tuen tarpeet ja elämäntilanteet voivat jäädä huomiotta. Turvallisuuden takaamiseksi alan ammattilaisten ja organisaatioiden on huolehdittava palveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta sekä asianmukaisesta toteuttamisesta. Tämä edellyttää turvallisuuskysymysten huomioimista asiakastyön lisäksi johtamisessa, työn valvonnassa ja tiedonhallinnassa. Palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa on kuunneltava myös asiakkaan näkemyksiä. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalallapaneutuu asiakasturvallisuuden käsitteeseen, sen arvopohjaan ja käytäntöön asiakastyössä. Teoksessa kuvataan esimerkiksi lastensuojelun, päihdepalveluiden sekä vankeinhoidon asiakasturvallisuutta edistäviä käytäntöjä.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Kurki, Taina, toimittaja, kirjoittaja.
  • Jylhä, Virpi, toimittaja, kirjoittaja.
  • Kekoni, Taru, toimittaja, kirjoittaja.
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 9789523456815
ISBN
  • 978-952-345-110-0
*00006568cam a2200805 i 4500
*00128523
*00520210324103426.0
*008201105t20212021fi ||||  |    |0| 0|fin| 
*020  $a978-952-345-110-0$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)017444170
*040  $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*0801 $a364$21974/fin/fennica
*0801 $a616$21974/fin/fennica
*084  $a37.23$2ykl
*084  $a59.2$2ykl
*24500$aAsiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla /$ctoimittaneet Taina Kurki, Virpi Jylhä & Taru Kekoni.
*264 1$a[Helsinki] :$bGaudeamus,$c[2021]
*264 3$aTallinna :$bPrinton Trükikoda
*264 4$c©2021
*300  $a334 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aKirjoittajat: Taina Kurki ja 29 muuta.
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*500  $aVertaisarvioitu.
*5050 $aI Asiakasturvallisuuden käsite ja arvopohja -- 1. Asiakasturvallisuus käsitteenä / Virpi Jylhä, Taina Kurki & Taru Kekoni -- 2. Asiakasturvallisuus osana laadukasta palvelujärjestelmää / Juha Hämäläinen & Riitta Vornanen -- 3. Asiakasturvallisuus sosiaalityössä / Aini Pehkonen, Sanna Lähteinen & Timo Toikko -- 4. Moniammatillinen yhteistyö asiakasturvallisuuden lähtökohtana / Kaarina Mönkkönen & Vuokko Niiranen -- 5. Yhteiskunta asiakasturvallisuuden rakentajana / Ville-Petteri Pulkkinen & Taina Kurki -- II Asiakasturvallisuus toimintatapoina -- 6. Asiakasturvallisuuden toimijat ja valvonta / Riitta Husso -- 7. Turvallisuuskulttuuri, vaaratapahtumat ja työn hallinta / Virpi Jylhä, Kaarina Mönkkönen & Hanna Kuusisto -- 8. Turvallinen tiedonhallinta ja tiedon hyödyntäminen / Virpi Jylhä & Hanna Kuusisto -- 9. Asiakasturvallisuuden elinkaari / Taina Kurki & Virpi Jylhä -- III Asiakasturvallisuus käytännöissä -- 10. Asiakasturvallisuus lastensuojelussa / Sanna Välimäki, Riitta Vornanen, Heidi Vanjusov & Juha Hämäläinen -- 11. Terveydenhuollon palvelut ja terveyssosiaalityö / Sointu Riekkinen-Tuovinen & Leena Leinonen -- 12. Asiakasturvallisuus päihdepalveluissa / Heidi Vanjusov, Taru Kekoni & Laura Meriluoto -- 13. Asiakasturvallisuus vankilassa / Tytti Lassila, Mari Suonio & Mia Kilpeläinen -- 14. Vammaisten ja ikääntyneiden palvelut / Hanna Ristolainen, Esa Tiilikainen, Merja Tarvainen, Henna Nikumaa, Sointu Riekkinen-Tuovinen, Mia Niemi, Anna Mäki-Petäjä-Leinonen, Pauli Rautiainen & Marjaana Seppänen -- 15. Asiakasturvallisuuden erityiskysymyksiä / Tarja Ojala -- Loppusanat / Virpi Jylhä, Taru Kekoni & Taina Kurki.
*5052 $aSanasto (sivut 313-323).
*520  $aSosiaali- ja terveyspalveluita järjestettäessä on varmistettava asiakkaiden turvallisuus. Organisaation toimintatavat ja inhimilliset virheet voivat kuitenkin vaarantaa asiakasturvallisuuden. Puutteellisen tiedonkulun, heikon työn hallinnan tai riittämättömän yhteistyön vuoksi asiakkaiden yksilölliset tuen tarpeet ja elämäntilanteet voivat jäädä huomiotta. Turvallisuuden takaamiseksi alan ammattilaisten ja organisaatioiden on huolehdittava palveluiden saatavuudesta ja saavutettavuudesta sekä asianmukaisesta toteuttamisesta. Tämä edellyttää turvallisuuskysymysten huomioimista asiakastyön lisäksi johtamisessa, työn valvonnassa ja tiedonhallinnassa. Palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa on kuunneltava myös asiakkaan näkemyksiä. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalallapaneutuu asiakasturvallisuuden käsitteeseen, sen arvopohjaan ja käytäntöön asiakastyössä. Teoksessa kuvataan esimerkiksi lastensuojelun, päihdepalveluiden sekä vankeinhoidon asiakasturvallisuutta edistäviä käytäntöjä.
*583  $aK-KPL$5FENNI
*650 7$asosiaalipalvelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1307
*650 7$aterveyspalvelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3307
*650 7$aasiakkaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3294
*650 7$apalvelujärjestelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21189
*650 7$alaatu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5029
*650 7$aturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$avalvonta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6118
*650 7$atoimintakulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2036
*650 7$aturvallisuuskulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25247
*650 7$aasiakaslähtöisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7613
*650 7$asosiaalihuolto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3281
*650 7$aasiakastyö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4457
*650 7$aterveydenhuolto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2658
*650 7$apotilasturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7348
*650 7$amoniammatillisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p943
*650 7$atiedonhallinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5521
*650 7$asocial service$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1307
*650 7$ahälsovårdstjänster$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3307
*650 7$akunder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3294
*650 7$aservicesystem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21189
*650 7$akvalitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5029
*650 7$asäkerhet och trygghet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7349
*650 7$aövervakning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6118
*650 7$averksamhetskultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2036
*650 7$asäkerhetskultur$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25247
*650 7$akundorientering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7613
*650 7$asocialvård$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3281
*650 7$aklientarbete$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4457
*650 7$ahälso- och sjukvård$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2658
*650 7$apatientsäkerhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7348
*650 7$amultiprofessionalitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p943
*650 7$ainformationshantering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5521
*7001 $aKurki, Taina,$etoimittaja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000166474
*7001 $aJylhä, Virpi,$etoimittaja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000151902
*7001 $aKekoni, Taru,$etoimittaja,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000130845
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789523456815
*901  $aMU20210318$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Hoivapalveluiden laatu ja laiminlyönnit ovat herättäneet keskustelua asiakasturvallisuudesta. Yksin asuvat vanhukset voivat kokea olonsa turvattomaksi läheisten ihmissuhteiden puuttuessa. Vaikeaselkoinen lainsäädäntö taas heikentää asiakkaiden oikeuksia ja palveluiden saavutettavuutta. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden turvallisuuden takaamiseksi alan ammattilaisten ja organisaatioiden on huolehdittava palveluiden saatavuudesta ja asianmukaisesta toteuttamisesta. Tämä edellyttää turvallisuuskysymysten huomioimista asiakastyön lisäksi johtamisessa, työn valvonnassa ja tiedonhallinnassa. Asiakasturvallisuus sosiaali- ja terveysalalla paneutuu asiakasturvallisuuden käsitteeseen, sen arvopohjaan ja käytäntöön asiakastyössä. Teos nostaa esiin moniammatillisen yhteistyön ja asiakkaan osallisuuden merkityksen. Vanhustenhoidon lisäksi kuvataan esimerkiksi lastensuojelun, päihdepalveluiden sekä vankeinhoidon asiakasturvallisuutta edistäviä käytäntöjä. Monitieteinen lähestymistapa tarjoaa uusia näkökulmia alan asiantuntijoille, ammattilaisille ja opiskelijoille.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Kukkulan kirjasto - Pääkokoelma37.23